23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Russerne kommer – ikke

Kamaz udskyder indmarch i Vesteuropa indtil videre.

Kamaz udskyder indmarch i Vesteuropa indtil videre.

Af Lars Lassen

Selv om Ruslands største producent af tunge lastvogne Kamaz i dag producerer lastvogne, der teknisk nærmer sig tilsvarende produkter fra de store vesteuropæiske producenter, så skal danske vognmænd ikke forvente at finde en Kamaz-forhandler i nabolaget lige med det første.

Kamaz og de andre russiske producenter af erhvervskøretøjer har nemlig rigeligt at gøre, med at følge efterspørgslen på hjemmemarkedet.

Det russiske lastvognsmarked er i dag større end det tyske, der traditionelt har været det største i Europa. Der blev solgt 68.000 tunge lastvogne i Tyskland i 2007, mens der blev solgt 103.000 i Rusland, hvor markedet stadig vokser kraftigt.

- I modsætning til andre vækstmarkeder som Kina og Indien, så er man i Rusland både villig og i stand til at betale for lastvogne af en høj teknisk standard. Derfor ligger nye russiske lastvogne i dag tæt på deres vestlige konkurrenter. De anvender i stort omfang de samme komponenter fra de samme underleverandører, siger Sergey A. Kogogin, der er generaldirektør for Kamaz Inc.

Kamaz er angiveligt markedsførende inden i det tunge lastvognssegment – ikke bare i Rusland men også Ukraine og Moldavien.

- Den kraftige vækst på hjemmemarkedet betyder, at de russiske lastvognsproducenters strategiske fokus i de kommende år kommer til at ligge på hjemmemarkedet. Først når vækstraterne her begynder at nærme sig et normalt niveau vil fokus blive rettet mod nye markeder i Europa, sagde Sergey A. Kogogin.

ll@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094