Kamaz udskyder indmarch i Vesteuropa indtil videre.
Af Lars LassenSelv om Ruslands største producent af tunge lastvogne Kamaz i dag producerer lastvogne, der teknisk nærmer sig tilsvarende produkter fra de store vesteuropæiske producenter, så skal danske vognmænd ikke forvente at finde en Kamaz-forhandler i nabolaget lige med det første.
Kamaz og de andre russiske producenter af erhvervskøretøjer har nemlig rigeligt at gøre, med at følge efterspørgslen på hjemmemarkedet.
Det russiske lastvognsmarked er i dag større end det tyske, der traditionelt har været det største i Europa. Der blev solgt 68.000 tunge lastvogne i Tyskland i 2007, mens der blev solgt 103.000 i Rusland, hvor markedet stadig vokser kraftigt.
- I modsætning til andre vækstmarkeder som Kina og Indien, så er man i Rusland både villig og i stand til at betale for lastvogne af en høj teknisk standard. Derfor ligger nye russiske lastvogne i dag tæt på deres vestlige konkurrenter. De anvender i stort omfang de samme komponenter fra de samme underleverandører, siger Sergey A. Kogogin, der er generaldirektør for Kamaz Inc.
Kamaz er angiveligt markedsførende inden i det tunge lastvognssegment – ikke bare i Rusland men også Ukraine og Moldavien.
- Den kraftige vækst på hjemmemarkedet betyder, at de russiske lastvognsproducenters strategiske fokus i de kommende år kommer til at ligge på hjemmemarkedet. Først når vækstraterne her begynder at nærme sig et normalt niveau vil fokus blive rettet mod nye markeder i Europa, sagde Sergey A. Kogogin.
ll@transinform.com