EU-forslag om en forhøjelse af eurovignetten stiller krav om avancerede maut-systemer, hvis medlemslandene vil øge vignetprisen.
Af Lars LassenDanske lastvogne kommer til at betale mere for at køre ud i EU i fremtiden, men udenlandske lastvogne slipper formentlig lige så billigt i Danmark, som de altid har gjort. EU-Kommissionen vil tillade, at medlemslandene indregner afledte miljø og trængselsomkostninger i Euro-vignetten. Dermed kan danske vognmænd og deres udenlandske kolleger se frem til højere afgifter for at køre i andre EU-lande.
Det fremgår af et notat om EU-Kommissionens ændringsforslag til direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer, som transportminister Carina Christensen har fremsendt til Folketingets trafikudvalg.
”Direktivforslaget giver medlemsstaterne mulighed for – men ikke pligt til - at indregne et beløb, der afspejler omkostningerne ved luftforurening og støj fra trafikken, i den afgift, de lægger på tunge lastbiler. Det tillader også, at afgiften for spidsbelastningsperioder beregnes på grundlag af den trængsel, der skabes for de øvrige køretøjer,” hedder det i notatet.
Lex TysklandIfølge notatet vil EU-Kommissionen dog kun tillade medlemslandene, at forhøje afgiften, hvis taksterne er afhængige af den kørte distance, samt tid og sted for transporten.
Det vil reelt sige, at det kun bliver de medlemslande, der anvender et avanceret vejafgiftssystem, der kan opkræve den ekstra Eurovignet-afgift. Det gælder eksempelvis det tyske maut-system, der er baseret på GPS-navigation og automatisk overførsel af køre- og positionsdata til et centralt computersystem.
Flere danske trafikpolitikere har netop afvist at indføre den slags komplicerede og kostbare maut-systemer i Danmark – fordi anskaffelse og drift vil sluge det meste af afgiften. Dermed kan Danmark og andre mindre EU-lande uden elektroniske maut-systemer formentlig skyde en hvid pind efter øgede vignet-indtægter.
EU-Kommissionen ønsker også, at indtægterne fra afgiftssystemet skal øremærkes til tiltag, der skal gøre transporten mere bæredygtig. Blandt andet via forskning og udvikling i mindre forurenende og mere energieffektive køretøjer, afbødning af virkningerne af forurening fra vejtransporten eller yderligere alternativ infrastrukturkapacitet til brugerne. En håndfæstning, som næppe vinder gehør hos medlemslandenes regeringer. Kommissionen vil samtidig udvide Eurovignet-direktivet til at gælde hele vejnettet i EU og ikke som hidtil kun de transeuropæiske netværk.
EU-Kommissionens forslag er endnu ikke endeligt godkendt i hverken Europaparlamentet eller i ministerrådet. Især i ministerrådet vil kravet om øremærkning givetvis få en ublid medfart.
ll@transporttidende.com