23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Volvo har løftet hele programmet

Volvo har sat chaufførens komfort og sikkerhed i højsædet ved ændringerne.

Volvo har sat chaufførens komfort og sikkerhed i højsædet ved ændringerne.

Af Finn Bjerremand

Volvo har opdateret hele sit omfattende lastvognsprogram og der er gennemført en række forbedringer af forskellig art - uden den store fokus på drivlinen.

Nyhederne ligger mest i FH16-, hele FH- og hele FM-programmet og i lidt mindre omfang på de to mindre lastvognsserier FE og FL, der blev lanceret for to år siden.

Som hos konkurrenterne er det især på førermiljøet og på det sikkerhedsmæssige, at de store nyheder er kommet. Volvo har bibeholdt sine førerhuse i den nuværende form, mens der inden i er sket store ændringer i interiøret.

Udvendig kan man kende de nye Volvoer på en ny front, der nu er fremstillet i metal - tidligere var det af plast.

Der er også kommet nye forlygter med separate enheder, med bl.a. cornering lights – lys der kan følge forhjulenes retning og dermed nærmest lyse om hjørner.

Den mest prestigefyldte serie – FH16 - har fået et lidt større ansigtsløft. Det er bl.a. sket ved introduktion af en håndfuld nye flotte farver samt lidt ekstra krom på grillen og solskærmen.

Chaufføren er nøglen

Hos Volvo er holdningen den, at chaufføren er nøglen til en optimal udvikling inden for landevejstransporten. Det er en stor udfordring, at være chauffør på et lastvognstog i dag.

Af samme årsag har Volvo i lighed med flere konkurrenter været ude og tale med chaufførerne og har lyttet til deres ønsker. 70 procent af langturschaufførerne overnatter ugentligt fire nætter eller mere i lastvognens sovekabine. Derfor er det vigtigt med både gode arbejds- og hvileforhold.

Chaufførerne ønsker blandt andet god ståhøjde og god plads i det hele taget i førerhuset. Derfor har Volvo også altid været på forkant med høje førerhuse – lige siden de for 30 år siden lancerede det første Globetrotter-førerhus. Det var dengang helt uhørt med et højt førerhus, hvor chaufføren kunne stå oprejst. Siden har udviklingen vist, at det var det rigtige valg – og i dag har også konkurrenterne introduceret høje førerhuse.

Lyd og lys

De nye førerhuse er udstyret med nye sæder, køjer og nye skabsarrangementer. De nye køjer kan i visse versioner slå ryglænet op, så chaufføren kan ligge eller sidde komfortabelt, når der skal hviles. Der er kommet nye passagersæder med flere gode hvilemuligheder, hvor det bl.a. er muligt at dreje sædet 90 grader.

Et mere avanceret audiosystem giver mulighed for tilslutning af MP3afspillere og bluetooth forbindelse til mobiltelefon er også nyt. Forbindelserne til montering af et fladskærms tv er også allerede trukket, så det er let, at montere fjernsynet.

Lysene indvendig i førerhuset har gennemgået en større ændring, så der er mange muligheder. Instrumentbrættets cockpit har fået nye farver i displayet.

Som en lille detalje har Volvo flyttet gearvælger til I-shift og Powertronic transmissionerne lidt ud fra førersædet. Det er også sket efter ønske fra kunder og chauffører.

Minitest af FM 390

Ved præsentationen af de nye opdateringer havde Volvo 12 forskellige demo-lastvogne klar til korte testture på Volvos eget køreanlæg.

Jeg prøvekørte en Volvo FM 390, der har det nye LXL-førerhus. Det var en god oplevelse. Den nye motor er et arbejdsomt hjerte til FM-versionen og det nye førerhus giver et højt komfortniveau. Blandt de nye testlastvogne var der også en Volvo FL med den nye I-Sync gearkasse, som er en gearkasse med automatiseret gearskifte, der har været efterspurgt på FL- og FE-programmet siden lanceringen for to år siden.

En testtur på Volvos democenter gav et godt indtryk af den nye gearkasse, der dog ikke helt lever op til niveauet på Volvos egen I-shift gearkasse.

I-Sync gearkassen er en 6 trins gearkasse med almindelig synkronisering. Gearkassen tilbydes til Volvos FL-serie i segmentet 12 til 18 ton totalvægt samt med en vogntogsvægt op til 26 ton og sammen med D7-motoren på enten 240 eller 280 hk. Transmissionen er yderst velegnet til distributionskørsel.

Jeg ser frem til at kunne fortælle læserne om mine erfaringer med de nye Volvo på en længere testkørsel i Sydeuropa lidt senere på året.

Volvo lukker hullet

Ny 11-liters motor i FM-serien kompletterer Volvos omfattende lastvognsprogram.

Volvo lancerer nu også en 10,8 liters motor i sit program og et nyt førerhus kaldet Globetrotter LXL til FM-serien.

Dermed opstår der lige pludselig to nye FM varianter med henholdsvis 390 hk og et maksimalt drejningsmoment på 1880 Nm samt en 430 hk-motor og 2100 Nm i drejningsmoment.

Motoren er allerede kendt i grundtræk fra Renault Premium, hvor den har været anvendt siden 2005.

Den nye Volvo-version er udviklet af Volvo Powertrain efter samme koncept som Volvos 9, 13 og 16 liters motorer, og motoren bygges i Skövde, for derefter at blive sendt som reservedele til Vénissieux ved Lyon i Frankrig, hvor den bliver samlet.

Den nye motor er 140 kg lettere end 13 liters motoren, så der er noget at hente på nyttelast-siden.

Til sammenligning har den kraftigste version af Volvos 9-liters motor en topeffekt på 380 hk og et maks. drejningsmoment på 1700 Nm, mens den allermindste 13 liters motor har en effekt på 360 hk/1800 og den næste version en topydelse på 400 hk/2000 Nm.

Højt til lofts

Den nye førerhusvariant bærer betegnelsen LXL og er 14 cm højere end det nuværende Globetrotter-førerhus i FM-serien. Det må betegnes som et vellykket løft til FM-serien, der er en populær vogn.

Med de to nye varianter har Volvo for alvor fået en lastvognsversion, som er velegnet til tanktransporter over både korte og længere afstande i EU-trafik med 40 og helt op til 44 ton vogntogsvægt.

Netop tanktransportørerne er meget vægtfølsomme og vil samtidig gerne have mindre førerhuse både på grund af lavere egenvægt og mindre vindmodstand.

Den nye FM-version lanceres i første omgang som to-akslet trækker og i en tre-akslet pusherversion. Andre varianter følger efter i løbet af 2009. 

fba@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079