Modulvogntogenes fødested
Dollyer, linktrailere, containerchassiser og kærrer er blandt specialiteterne i Aabenraa.
Af Finn Bjerremand
Sønderjyske HFR har altid haft ry for at kunne klare de mere specielle opgaver. Et ry der går mange år tilbage.
Daværende eksportvognmand K.E. Christesen fik blandt andet udviklet nogle specielle multichassiser til containertransporter hos HFR helt tilbage i 80’erne. Chassiserne udmærkede sig ved, at man kunne flytte en lastet 20’’ skibscontainer, frem på chassiset, så vægten var fordelt rigtigt under kørslen.
I de seneste mange år har netop multichassiser til containertransport været et af HFR’s nicheprodukter på spisesedlen. Interessant nok ser det nemlig ud til, at de store danske containeroperatører igen er begyndt at vælge danskbyggede multitrailere.
Som noget helt nyt er HFR begyndt at få galvaniseret de nye containerchassiser, så de holder sig i lang tid uden rustdannelse - samtidig med, at de bliver ved med at se pæne ud.
Langt fremmeAlt imens vi i Danmark gennem snart mange år har hørt på alle mulige mærkelige forhold omkring modulvogntog, har HFR i årevis nærmest sprøjtet moduler ud til disse vogntog.
Aftagerne har været kunder i Sverige, Finland, Rusland, Island og nu også Danmark. HFR er klart den største producent af dollyer her i Danmark, og har derfor også en stor erfaring på området.
I fjor introducerede den sønderjyske producent en link-trailer, der har tvangsstyring på den ene bagaksel, så modulvogntoget kan dreje på mindst mulig plads.
HFR har også allerede - som den første leverandør i Danmark - leveret en ny dolly med dansk nummerplade til en dansk vognmand.
Men udviklingen slutter ikke her. Der er nemlig stor forskel på hvordan dollyerne skal se ud. I Rusland tolerer man ikke totallængder over 25 meter på modulvogntogene, mens der i EU-regi altid tales om 25,25 meters totallængde. Det betyder, at HFR allerede for flere år siden udviklede en dolly med luftforskydelig trækstang til vognmænd, som kører fra Finland og ind i Rusland.
Flere koblingshøjder- Nu er det koblingshøjderne, der er behov for, at få udviklet. Vi er nødt til at have to koblingshøjder, oplyser Ulrik Frederiksen.
Forklaringen er, at der er forskellige højder på de køretøjer, som i fremtiden skal kobles sammen til modulvogntog. Der er et stort behov for at kunne håndtere trailere fra 950 mm i koblingshøjde og op til 1200 mm.
Det stiller krav til dollyerne, og det samme gør sig gældende for linktrailerne, der også skal kunne sammenkobles med forskellige trailere.
Samtidig skal alle lastvogne, som skal trække dollyer være udstyret med en påhængsvognskobling, der kan klare kravene til at trække en kærre. HFR har i øjeblikket ordrebøgerne fyldt et godt stykke ud i fremtiden, så lige nu produceres der på livet løs i Aabenraa.
fba@transinform.com