HFR gjorde det næsten umulige – byggede en ny fabrik til produktion af køretøjer og opbygninger.
Af Finn BjerremandDer er langt imellem, at en dansk vognproducent og opbyggervirksomhed flytter til helt nye lokaliteter. I stedet går mere og mere produktion af netop påhængskøretøjer over på udenlandske hænder, mens salget foregår fra danske salgsafdelinger.
Men der er heldigvis nogen, som tør gå mod strømmen. En af disse virksomheder er HFR som tidligere på året tog en helt ny fabrik med tilhørende administration og salgsafdeling i brug ved motorvej E45 i Aabenraa.
Den nye fabrik er på ikke mindre end 3500 kvadratmeter fordelt på to etager.
- Det var smart at bygge i to etager, siger direktør Ulrik Frederiksen, der er chef for virksomheden og samtidig er tredje generation vognfabrikant i HFR familien. - Grunden skråner nemlig og vi kunne med stor fordel bygge, så råmaterialer til vores vognproduktion kommer ind forneden i fabrikkens underetage og de færdige køretøjer kører ud af fabrikkens overetage, som er på niveau med motorvej E45.
En ikke uvæsentlig detalje, når den store kundegruppe netop er vognmandvirksomheder, der dagligt passerer den nye fabrik. Hele grundstykket er på 20.000 kvadratmetrer, så der vil også være plads til at udvide, hvis der skulle blive behov for det.
Moderne faciliteterByggeriet, som Ulrik Frederiksen selv har ”tegnet”, indeholder alle mulige moderne faciliteter og hele administrations- og personaleafsnittet er konstrueret lyst og venligt, så der kommer mest muligt dagslys ind.
Ulrik Frederiksen fortæller, at han har tænkt meget over hele logistikforløbet inde i fabrikken. Inde midt i fabrikken er der således en stor elevator, som sørger for transporten mellem de to niveauer, og store loftskraner klarer håndteringen af de tunge køretøjer under konstruktionsfasen.
HFR Rødekro A/SHFR står for Heinrich Frederiksen Rødekro. HFR blev etableret i 1945 som en tømrervirksomhed og i 1960 blev der bygget nyt værksted i Rødekros nye industrikvarter. Det er siden blevet afhændet til bolig- og butiksbyggeri, men HFR flyttede ud til motorvejen.
HFR er markedsledende på citytrailere, kærrer og containerchassiser. HFR eksporterer ca. 40 procent af den samlede produktion til lande som Holland, Sverige, Norge Rusland og Tyskland.
Antal medarbejdere: 30
Årligt antal producerede køretøjer: ca. 450
fba@transinform.com