Danske agenter trækker det tunge materiel frem på Elmia Lastbil 2008 i Sverige. Her er der ingen tegn på afmatning.
Af Gwyn NissenEr det højt, tungt eller langt? Så skal der trækkes på de tunge drenge fra Danmark: Broshuis, Jørgen Bolding og Nicolas Scandinavien er blandt udstillerne på Elmia i Jönköping i disse dage.
Og fra de danske agenter er meldingen enslydende: Der er godt gang i det svenske marked, hvor der ikke er samme tegn på afmatning som i Danmark og Tyskland.
- Vi forventer oven i købet, at markedet vil vokse. Ikke mindst på baggrund af, at svenskerne har åbnet op for vindkraft, siger Lars Schødt fra Nicolas Scandinavien, der blandt andet specialiserer sig i specialtrailere til vindmølletransporter.
Franske Nicolas har i forvejen et godt tag i det norske marked, som også ventes at sende mange repræsentanter til den svenske messe.
- I Norge forventer vi vækst – nu endnu mere, fordi vi har overtaget forhandling af Doll Fahrzeugwerkes køretøjer i Norge, siger Lars Schødt. Så ordrebøgerne er fyldt godt op.
Tilfreds udviklingJørgen Bolding A/S i Esbjerg har både tre- og fireakslede Goldhofer-påhængsvogne specielt udviklet til det svenske marked med på messen. De 2,6 meter brede - mod 2,55 meter i Danmark – påhængsvogne er især populære til såvel maskintransport som transport af overdimensionerede kasser. Bolding har ligeledes materiel med til vindmølleindustrien.
- Vi er meget tilfredse med udviklingen i Sverige og Norge, siger Per Bolding, der peger på, at Esbjerg-virksomheden intensiverer salget med ansættelsen af Preben Jensen Holm, der er kommet fra Broshuis.
Bolding har også en to-akslet hardox-tiptrailer fra Reisch med på Elmia, for at lodde interessen hops svenskerne.
Tid til SverigeHolms skifte fra Brohuis har givet plads til Christian Lyngvig, der efter at have koncentreret sig på det danske marked i en den første tid, nu skal sætte skub i det svenske salg.
- Elmia er et godt sted for mig at starte i forhold til det svenske marked. Elmia er mere end blot en lokal messe, og vil man have fodfæste i Sverige, er det stedet at være, siger Lyngvig.
Broshuis præsenterer blandt andet en nedbygget tre-akslet udtrækstrailer, som skal indgå i den hollandske udlejningsflåde.
- Den vil vi gerne have sat lidt fokus på, siger Lyngvig.
Nordisk messeDe tre danske virksomheder hæfter sig ved, at Elmia ikke blot er en lokal svensk messe, men derimod er i stand til at tiltrække publikum fra såvel Danmark, Norge som Finland – foruden naturligvis et stort svensk publikum.
Der ventes omkring 40.000 besøgende til Elmia Lastbil 2008, der byder på næsten 400 udstillere fra knap en snes lande.
Danske udstillereBlandt de øvrige danske udstillere der har været med på Elmia Lastbil 2008 er Nordjysk Kølerfabrik, VM Tarm, Transvision, Truckking/Cartex, H. Sindby & Co., PTO Teknik, Lastas, Sunds Maskinfabrik og Combi-Therm.
Også det danskejede PNO Sverige AB er med på Lastbil 2008 som en af de store udstillere.
Dania-biler på ElmiaDania Trucking Århus har netop fået to ens Volvo FM440, som skal køre med helt nye Hammar-sideloader. Dania må dog undvære dem lidt endnu, da begge trækkere med på Hammars stand på den svenske Elmia Lastbil 2008, som netop har været holdt i Jönköping.
Volvo-trækkerne er udstyret med euro 5-motor med I-shift samt sidekamera-løsning med popup-skærm.
Dørk og sideskørt er opbygget hos VTC i Viborg, mens hydraulikudstyr er lavet hos Hammar i Sverige.
Hammar har produceret sideloader-kraner siden 1974 og eksporterer 90 procent af produktionen. Der er leveret sideloaders til 85 lande verden over og i Danmark er 130 Hammar-kraner i brug. Løftekapaciteten er fra 12-42 tons.
Det er Lars Sørensen fra Volvo Truck Center Danmark, der har forestået salget.
gwyn.nissen@transinform.com