Fremvisning hos kølehus og containeroperatør i Hamburgs havneområde.
Af Finn BjerremandSom optakt til IAA i Hannover i år har Bernard Krone-koncernen vist sine køletrailere frem hos Frigo Kühlzentrum i Hamborg - et af de største kølehuse i Europa.
Containerchassiserne, forskellige gardintrailere og vekselladsopbygningerne blev fremvist hos Transcargo GmbH i Hamborg - her var alle muligheder, for at vise, hvordan containere håndteres med Krones nye trailere.
Med introduktionen af Duoplex-serierne har Krone uden sidestykke transportmarkedets bredeste program af kølevogne. Duoplex-serien omfatter nemlig både glasfiberversionen Duoplex GFK, som produceres i Hvam, og stålversionen, der er et nyt produkt som Krone introducerede i fjor. Den produceres på et helt nyt produktionsanlæg i Lübtheen øst for Hamborg.
Som noget nyt tilbyder Krone nu en variant af stålversionen med to dæk. Skinnerne til dobbeltstock-versionen tilbydes i tre forskellige længder fra 1,6 til 2,2 meter.
Desuden er der også udviklet en ny variant til transport af blomster. Denne version er udstyret med et låsesystem, der sikrer at godset under transporten.
Som noget helt specielt viste Krone også en meget miljøvenlig køletrailer, der er udstyret med et køleanlæg, der anvender nitrogen. Det har den store fordel, at det både er miljøneutral og at anlægget er støjfrit. I stedet for en almindelig kølemaskine er der en lille boks og en styreenhed på forsmækken. Under traileren hænger en stor tryktank til nitrogen.
Eftersom der er tale om et stof, der kan være farligt for mennesker, er kølevognen udstyret med forskelligt kontroludstyr, så der ikke sker nogen fejlbetjening.
I bagenden er der blandt andet en optisk kontrol, som fortæller chaufføren, om han må gå ind eller ej.
Krone har rustet voldsomt op på markedet for containerchassiser – et marked der nærmest har været i eksplosiv vækst siden globaliseringen for alvor tog fart.
Mange produkter fremstilles i andre verdensdele og bliver transporteret i en skibscontainer. Det medfører både en for- og eftertransport på land for at få godset frem til butikker og forbrugere.
Da transporterne ikke blot omfatter 40 fods skibscontainere, men også tomme og lastede 20 fods containere, kræver det specialdesignet materiel til håndtering af containerne. Den skal både kunne placeres korrekt med hensyn til akseltryk under transporten og samtidig kunne losses fra bagenden, når den frem til aflæssestedet.
Det medfører krav om containerchassiser med forskydelig akselsektionen eller mulighed for forskyde containeren i en ramme. Desuden findes der også containere, som både er længere og højere end andre containere – f.eks. High Cube, der er tre meter høje, eller 45 fods-containeren.
Nye gardintrailere
Til markeder uden stramme højdebestemmelser, introducerer Krone nye typer af gardintrailere (Mega Liner Rooflift), som ganske let kan hæve hele overbygningen inklusiv stolper.
Samtidig er der så meget fold i presenningen, at den kan følge med, ligesom forsmæk og bagdøreportalen er konstrueret, så der ikke bliver åbne huller nogen steder. Hævningen sker ved hjælp af en håndbetjent hydraulikpumpe.
Blandt nyheder finder man også Mega Line Coil, som er specialkonstruerede til transport af coils. Krone viste på forpremieren til IAA også nye vekselladsløsninger med bl.a. optimerede surringsmuligheder.
fba@transinform.com