23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kortere ventetid på nye lastbiler

Europas lastvognsproducenter har ikke nær så travlt som sidste år.

Europas lastvognsproducenter har ikke nær så travlt som sidste år.

Af Lars Lassen

De fleste danske vognmænd har for længst vænnet sig til lange leveringstider på nye lastvogne. Men tålmodigheden bliver formentlig slidt lidt mindre i de kommende år. Efterspørgslen er nemlig faldende efter flere rekordår i rap.

Europæisk bilindustri forventer ganske vist, at der bliver solgt lidt flere lastvogne i 2008 end i 2007. Men fremgangen på forventet to procent er fordelt over en produktionsfremgang på 12 procent i første halvår – på basis af ordrer fra 2007 – til en markant nedbremsning i andet halvår.

Men det lille plus rækker dog stadig til at gøre 2008 til det syvende rekordår i træk.

- Salget af lastvogne har kurs mod ny rekord, men udviklingen kommer til at foregå i et mere normalt tempo i de kommende år, sagde Matthias Wissmann, der er formand for tysk bilindustris brancheorganisation, da de europæiske lastbil- og materielproducenter gjorde status over transportindustriens tilstand som optakt til den store IAA-messe for erhvervskøretøjer i Hannover i slutningen af september.

Det vilde Østen

Appetitten på nye lastvogne og andet transportmateriel er ganske beskeden i Vesteuropa, hvor væksten i første halvår typisk har ligget på mellem en og tre procent. Der er langt mere gang i lastbilsalget i de nye EU-lande i Østeuropa, hvor lastbilsalget steg med hele 26 procent i 2007. Salget er foregået i et lidt mere adstadigt tempo i år, hvor lastbilsalget er steget med 17 procent.

Udviklingen i Østeuropa blegner dog i sammenligning med Rusland, hvor lastbilsalget steg med 48 procent i 2007. Her spås der dog kun en fremgang på 14 procent i år.

Kina tegner sig fortsat for meget høje vækstrater, med en fremgang på 37 procent i de første fem måneder af 2008.

- Vi må dog forvente, at udviklingen i salget af lastbiler i Kina falder markant, når OL er overstået, sagde Matthias Wissmann.

Bortset fra Japan så udvikler lastbilsalget sig fortsat positivt i resten af Asien.

- Ser man på vækstraterne i lande som Kina og Indien, så er det let at forstå, at de store lastbilproducenter satser på disse markeder. Markedet for kommercielle køretøjer i Indien er tredoblet i løbet af de seneste fem år, fortalte Matthias Wissmann og fastslog: - Det er simpelthen nødvendigt for de lastvognsproducenter, der ønsker en global placering, at være til stede på et marked, hvor væksten er så stræk.

Total globalt

Mens den vilde vækst i Asien efterhånden er gamle nyheder, så overrasker det formentlig de fleste, at Sydamerika også hører til i toppen af vækstpyramiden, når det gælder lastvogne.

Her steg salget med 27 procent i 2007 og i år er salget steget med hele 32 procent. Det er især Brasilien, der trækker opad, med en solid økonomisk vækst.

Modsat går det som bekendt nord for Rio Grande, hvor krisen i USA’s økonomi har lagt en tung klam dyne over efterspørgslen efter lastbiler. Salget af tunge køretøjer er i første halvår 2008 faldet med 25 procent.

11,7 millioner køretøjer

På verdensplan blev der solgt 11,7 mio. kommercielle køretøjer i 2007 – det vil sige lastvogne, busser og vans – i endnu et rekordår.

Trods krisetegn flere steder, så forventer industrien ny global rekord i 2008 og en fortsat gunstig udvikling i de kommende år, selv om tempoet nok bliver mere moderat.

ll@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.073