DI Transport siger ja tak til konservativt forslag om oliepenge til infrastrukturen - men nej til forslag om vejskat til lastbiler.
- En infrastrukturfond til løft af de statslige investeringer i vej- og baneinfrastruktur er et spændende forslag, som vi gerne ser mere til, siger direktør Michael Svane, DI Transport.
Et af budskaberne fra Det Konservative Folkepartis sommergruppemøde forleden var et ønske om et markant løft i trafikinvesteringerne. Her skal fokus være på flere og bedre veje sammen med et løft af den kollektive trafik. De konservative vil finansiere de betydelige trafikinvesteringer med statens olieindtægter fra Nordsøen.
Et andet forslag fra de konservative om en vejskat på lastbiler er DI Transport derimod ikke begejstret for .
- En maut for lastbiler er en skat på mobilitet og derfor ikke vejen frem, siger Michael Svane.
Branchedirektøren understreger, at danske og udenlandske lastbiler allerede i dag betaler for at køre på de danske veje via vejbenyttelsesafgiften:
- Vi har været ved regnetasterne og resultatet viser et klart misforhold mellem indtægterne fra en mautordning for lastbiler og så den belastning, som en ekstra mautafgift påfører både de danske transportvirksomheder og deres kunder, siger Michael Svane.