Transportministeren udelukker generel ombygning af alle danske lysregulerede kryds.
Folketingsmedlem Per Clausen (EL) har spurgt transportminister Carina Christensen om hun, ”i lyset af de mange ulykker, hvor cyklister påkøres af højresvingende lastbiler, vil tage initiativ til, at der i lyskryds opsættes særlige cyklistsignaler, der giver cyklisterne grønt lys, før bilisterne starter?”
Transportminister Carina Christensen erkender det alvorlige problem med højresvingsulykker og fremhæver Havarikommissionens rapport og de tiltag, der er fulgt i kølvandet på rapporten.
”Jeg vil dog ikke gå så vidt, at jeg vil gøre en bestemt form for regulering til et ufravigeligt krav. Der er nemlig fordele og ulemper ved stort set alle former for signalregulering. Antallet af ulykker vil ikke nødvendigvis blive reduceret nær så meget, som man umiddelbart skulle tro, når en eller flere trafikstrømme reguleres separat”, skriver ministeren og henviser til, at der kan opstå forvirring, hvis der opstilles flere signaler med forskellige visning.
Ministeren vil i stedet overlade afgørelsen til de kommunale vejbestyrelser, der konkret kan vurdere hvert enkelt kryds.
- Der er overordnet set gode erfaringer med at regulere svingende biltrafikstrømme separat. Det er op til de enkelte kommunale vejbestyrelser at afgøre, hvorvidt lysregulering på kommuneveje f.eks. skal have førgrønt for cyklister. Det er bestemt mit indtryk, at de enkelte vejbestyrelser i stigende grad vælger at etablere en eller anden form for separat regulering af den svingende biltrafik, når de anlægger nye signalregulerede kryds eller ombygger eksisterende, slutter ministeren.