Kraftig kritik af Fredericia Kommunes planer om byudvikling på værftsgrund får nu kommunens borgmester – der også er formand for Danske Havne – til at skrive direkte til Folketingets trafikudvalg.
Flere medlemmer af Trafikudvalget har stillet spørgsmålstegn ved Fredericia Kommune forvaltning af erhvervshaven, der er hovedhjørnestenen i Associated Danish Ports. Især fordi opsigelsen af Fredericia Værfts lejeaftale reelt betyder en lukning af værftet og et farvel til flere hundrede arbejdspladser.
Fredericias borgmester Uffe Steiner Jensen betegner i brevet til Trafikudvalget, den seneste tids debat som forfejlet og fremhæver kommunens og havnes fremadrettede strategi netop med henblik på at udvikle erhvervshavnen – en udviklingsstrategi, der ikke omfatter værftsarealet, som kommunen i stedet ønsker at inddrage til byudvikling.
”Fredericia er stolt af sin erhvervshavn, og er meget bevidst om havnens betydning for byen, regionen og ikke mindst national og international godstransport. Derfor er det centralt for Fredericia Kommune, at havnen sikres gode muligheder for fortsat udvikling og vækst. Dette gøres bedst via fremsynet planlægning. Strategiplanen koncentrerer således havnens udvikling i områder der ligger væk fra støjfølsomme byfunktioner, såsom eksisterende og oplagte kommende boligområder,” hedder det i brevet.
Havneudvikling
14 hektar havneareal i umiddelbar tilknytning til det område som Fredericia Skibsværfts lejer har stået tomt siden gødningsfabrikken Kemira har standset produktionen.
”Det konkrete byudviklingsprojekt, som har givet anledning til den megen medieomtale, er opstået som en mulighed ved, at ejeren af et naboareal til Kemira GrowHows gamle fabriksarealareal, nemlig Fredericia Havn, udøver sin grundlovssikrede ret til at disponere over sin ejendom - og i øvrigt disponere økonomisk som virksomheden finder det mest gunstigt - hvilket i dette tilfælde vil sige, at havnen har valgt at sælge to arealer i stedet for at fortætte med at leje disse ud til bl.a. Fredericia Skibsværft A/S. Fredericia Havn har vurderet, at en realisering af disse arealer, som jf. strategiplanen for havnen ikke er relevante til havneformål, er en bedre forretning for havnen end at fortsætte med at leje dem ud. Salget af arealerne giver helt konkret Fredericia Havn kapital til at foretage vigtige investeringer i forbedring af havnens infrastruktur og fortsatte udvikling, herunder køb af mere velbeliggende arealer til udvidelse af havneaktiviteterne,” skriver Uffe Steiner Jensen, der også er formand for erhvervshavnens brancheorganisation Danske Havne.