23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL hilser konservativt infrastrukturforslag velkomment

Erhvervsminister Bendt Bendtsen (C) vil øremærke statens rekordindtægter fra Nordsøolien til infrastrukturen

Erhvervsminister Bendt Bendtsen (C) vil øremærke statens rekordindtægter fra Nordsøolien til infrastrukturen

Det kom frem, da den konservative partileder på et pressemøde efter partiets sommergruppemøde, præsenterede en række forslag, som folketingsgruppen vil søge opbakning til i det kommende Folketingsår.

Ideen om at binde de stigende indtægter fra olie- og naturgasindvindingen i Nordsøen bliver hilst velkommen i Dansk Transport & Logistik.

- Der er ingen tvivl om, at der i de kommende mange år er behov for at afsætte flere penge end tidligere til infrastruktur. Man har forsømt dels nye projekter – store som små – dels forsømt vedligeholdelsen af de danske veje. Hovedstadsområdet, Fyn, Østjylland og Trekantsområdet har allerede i dag store problemer pga. for meget trafik, og kødannelserne koster det danske samfund et tocifret milliardbeløb årligt. Det har Danmark ikke råd til at leve med, siger adm. direktør Erik Østergaard, DTL.

Vognmandsorganisationen påpeger også, at der er væsentlige miljøgevinster ved en mere effektiv infrastruktur.

- Som påpeget i Infrastrukturkommissionens rapport er trafikken på hele det danske vejnet siden slutningen af 80’erne steget med ca. 50 pct. I samme periode er udledningen af NOx, CO, HC og partikler omtrent halveret. SO2 er næsten væk. Det skyldes, at lastbilerne markant bliver renere og renere takket være teknologisk udvikling. Man skal derfor passe på med at tro, at flere lastbiler automatisk betyder mere forurening. Men man skal hæfte sig ved, at trængslen er energimæssigt kostbar. Transportministeriets beregningsmodel TEMA 2000 viser, at en lastbil, der på en trængselsramt motorvej har en ujævn kørsel med en gennemsnitshastighed på 40 km/t, sammenlignet med en lastbil med en jævn gennemsnitshastighed på 80 km/t, bruger hele 34 pct. mere brændstof, påpeger DTL-chefen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095