23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Japanske rederier øger containeromsætning

Lyspunkter hos tre af Maersk Lines japanske konkurrenter – men de har alle svært ved at tjene penge på containertrafikken.

Lyspunkter hos tre af Maersk Lines japanske konkurrenter – men de har alle svært ved at tjene penge på containertrafikken.





NYK Lines kvartalsregnskab for andet kvartal i år viste både højere omsætning og driftsresultat. Rederigruppen omsatte for 679 milliarder yen, hvilket svarer til omkring 30 milliarder kroner eller en stigning på godt 10 procent. Nettoindtjeningen blev fordoblet i forhold til sidste år til godt 2 mia. kroner. Fremgangen er primært drevet af bulk-aktiviteterne, hvor omsætningen er øget med 66 procent og driftsresultatet 23 procent. Men omsætningen steg også med ni procent på containerforretningen. Her er driftsresultatet dog faldet en anelse.

Rederiet MOL kunne også rapportere om kraftig fremgang på bulk, hvor omsætningen steg med 44 procent til omregnet 15 mia. kroner. Resultatet blev forbedret med 19 procent. Containerforretningen voksede med 11 procent til 173 mia. yen (omkring 8 mia. kroner), mens driftsresultatet blev et lille underskud på tre milliarder yen (-140 mio. kroner).

Også rederiet K Line kunne rapportere om stigende omsætning på containeraktiviteterne, der blev øget med seks procent, men uden positiv afsmitning på bundlinen. K Line øgede også bulk med en forbedring af omsætningen på 10 procent til omkring 15 mia. kroner.

K Line rapporterer om et svagt containermarked over Stillehavet, men fremgang på andre ruter. Det gælder også containertrafikken ud af USA, der er i vækst.

Fælles for de tre containerrederier er, at de høje brændstofpriser spiser fremgangen i containeromsætningen, skriver britiske Transport Intelligence. Selv om efterspørgslen har udviklet sig gunstigt er det ikke lykkedes, at sende bunkringsregningen videre til kunderne.

Rapporter om faldene containerrater har endnu ikke sat sig spor i regnskaberne fra det japanske trekløver og det er angiveligt lykkedes, at finde arbejde til eksempelvis K Lines nye og større containerskibe. Blandt andet ved at indsætte dem på nye trafikker som eksempelvis den hastigt voksende trafik til og fra Sortehavet.

Transport Intelligence oplyser i en anden note, at Drewry Shipping Consultants rapporterer om kraftig vækst i containertrafikken internt i Asien. Et marked, der er opgjort til 28,6 mio. TEU – hvilket angiveligt svarer til en femtedel af den globale containertrafik til søs.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078