Partiet foreslår, at fjerne registreringsafgiften på biler, men til gengæld at lægge afgift på de kørte kilometer.
S-forslaget er en reaktion på statsminister Anders Fogh Rasmussens interview med New York Times. Her sagde Fogh, at benzinprisen skal sættes "yderligere i vejret for at bryde vores afhængighed af olien," og at indtægterne skal bruges til at sænke skatten på arbejde.
- Jeg synes ikke, løsningen er bare at knalde til bilejerne, som Fogh vil; det virker gammeldags og ugennemtænkt. I stedet bør vi indføre et ordentligt og reelt road princingsystem, og så kan man i stedet sætte afgiften på biler ned. I yderste konsekvens kan man helt fjerne registreringsafgiften. Det vil være vores mål, siger Nick Hækkerup fra Socialdemokraterne til Berlingske Tidende.
Af hensyn til de nuværende biler foreslår partiet, at det nye system skal være valgfrit for den enkelte for at undgå, at smadre økonomien i den nuværende bilpark.
S-forslaget går ud på, at afgiften skal variere efter, hvor meget du kører, hvor du kører, hvornår du kører, hvor meget du forurener og hvordan det alternative udbud af kollektiv trafik er.
En trafikekspert kalder det socialdemokratiske forslag for "en meget markant ændring af afgiftssystemet."
- Der er ingen tvivl om, at vi ville få flere biler. Det ville blive en helt sikker effekt, siger projektchef Karsten Sten Pedersen fra Cowi, som blandt andet beskæftiger sig med trafikplanlægning og road pricing. Men hvor meget, folk ville køre i dem, afhænger selvfølgelig af, hvor dyrt det ville blive.
Forslaget får en lunken modtagelse fra den modsatte side af folketingssalen:
- Jeg ønsker slet ikke at indgå i detaljerede forhandlinger nu. Vi tager de politiske forhandlinger til foråret, siger Venstres skatteordfører, Torsten Schack Pedersen, og Dansk Folkepartis skatteordfører, Mikkel Dencker, siger blankt nej:
- Det er udelukket, at vi vil medvirke til roadpricing eller bompenge, siger han.