Udenlandske lastbiler kan omgå de danske miljøzoneregler, når de indføres i København og på Frederiksberg til september.
- Loven må hurtigst muligt ændres, så udenlandske køretøjer også pålægges miljøzonemærker. Det burde ikke være et problem. For hvis danske køretøjer kan pålægges at påsætte miljøzonemærker, når de skal køre i en række tyske byer – og det bliver de – så må det samme kunne pålægges udenlandske køretøjer i de danske miljøzoner, siger Erik Østergaard, administrerende direktør i Dansk Transport og Logistik (DTL).
DTL mener, at Miljøministeriet har foretaget en fejlvurdering, da ministeriet i forbindelse med lovforslaget skrev, at det ville være for vidtgående, hvis udenlandske køretøjer skulle erhverve et miljøzonemærke.
Han peger på, at politiets udtalelser i Børsen i dag tyder på, at der ”ikke ser ud til, at blive ikke bare nogenlunde tilfredsstillende kontrol af udenlandske køretøjer.
Brancheorganisationen er også utilfreds med de bøder, der lægges op til, hvis lastbiler stoppes uden miljømærket: 5000 kr. til chaufføren og 15.000 kr. til virksomheden
– Vel vidende, at kun danske virksomheder vil blive opkrævet de 15.000 kr., mens de udenlandske virksomheder vil slippe – ligesom branchen kender det fra andre forseelser på vejene, påpeger Erik Østergaard. Der er på den måde tale om en yderligere konkurrenceforvridende diskriminering af danske virksomheder i forhold til udenlandske.
DTL vil både skrive til miljøministeren og Konkurrencestyrelsen om konkurrenceforvridningen i forhold til danske transportvirksomheder og om den mangelfulde kontrol af udenlandske lastbiler. Zonen i København og på Frederiksberg træder i kraft 1. september i år. Næste år følger Aalborg og Århus, og i 2010 følger Odense.