Færgerederiet sejlede med 4,8 procent flere lastvogne og trailere i første halvår – men væksten er markant svagere end sidste år.
I alt 571.000 lastvogne og trailere blev det til i de første seks måneder af 2008. Antallet af jernbanevogne, der blev overført med Scandlines færger steg med 5,6 procent.
Passagertrafikken steg mindre markant med en vækst på en procent i antallet af personbiler og 1,5 procent i antallet af passagerer.
Bustrafikken gik tilbage med 4,7 procent.
- Med dette resultat har vi fastholdt vores position som en af de ledende aktører i trafikken på Østersøen. På trods af afmattede internationale konjunkturer, mindsket købekraft og rejselyst på grund af den vedvarende krise på de finansielle markeder og den voldsomt stigende oliepris, kunne virksomheden øge omsætningen lidt inden for alle vigtige transportsegmenter. Desværre blev de op til tocifrede vækstrater fra de sidste par år dog ikke nået, hedder det i en kommentar fra Scandlines koncernchef Michael Hassing.
Fragt under presFærgerederiet forventer at konjunkturerne fortsætter i nedadgående retning i andet halvår.
For andet halvår 2008 regner virksomheden med en yderligere afmatning af konjunkturerne. Dette vil især få indflydelse på fragttrafikken til de baltiske lande, men også på trafikken til og fra Skandinavien.
Scandlines forventer til gengæld yderligere vækst på den nye fragtrute mellem Tyskland og Finland.
Trafikken af lastvogne og trailere på Scandlines ruter mellem Danmark og Tyskland steg med 1,4 procent. Vækst kommer primært fra Gedser-Rostock-linien.
På de to direkte linier fra Tyskland til Sverige, Rostock-Trelleborg og Sassnitz-Trelleborg, transporterede Scandlines i første halvår 2008 2,5 procent flere jernbanevogne. Men antallet af overførte lastbiler og trailere faldt med 1,4 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Det skyldes angiveligt først og fremmest, at færge FS Mecklenburg-Vorpommern måtte på værft i en 12-dages periode, hvilket ikke var planlagt.
På linien Helsingør-Helsingborg øgede Scandlines lidt inden for alle vigtige transportsegmenter. I første halvår 2008 er 2,1 procent flere lastbiler.
Scandlines måtte noterer nedgang i den tunge trafik på de tre baltiske ruter. Sammenlagt blev der transporteret 4,8 procent færre lastbiler og trailere.
I oktober 2007 åbnede Scandlines fragtruten Rostock-Hanko. I begyndelsen af januar blev afgangsfrekvensen fordoblet og kapaciteten øget. I dag er der indsat to Ro-Ro-færger med fire afgange per uge per retning. Dette tilbud har markedet modtaget positivt.