23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Emirates viser styrke

Æh, bæh, buh: Det er sjovt at være lille. Men ikke, når det gælder international luftfart.

Æh, bæh, buh: Det er sjovt at være lille. Men ikke, når det gælder international luftfart.





Af Herbert Nielsen

En lang række luftfartsselskaber er i dag i knibe og på nippet til enten at bide i græsset eller at lade sig opkøbe af stærkere kapitalkræfter i form af mere velpolstrede luftfartsselskaber. Den umiddelbare årsag er de eksplosive brændstofpriser, men andre underliggende og medvirkende faktorer er ofte dårlig ledelse og manglende fleksibilitet til at imødegå forandringskrav – blandt andet takket være efterladenhed over for stærke fagforeninger, mens atter andre må sande, at den kritiske masse, der skal til, kun kan opnås i markeder over en vis størrelse.

Eksempelvis er Austrian Airlines på jagt efter en stærk investor, Alitalia kæmper en stadig mere umulig kamp for at fastholde illusionen om en italiensk national carrier, flere selskaber som CSA og JAT har åbnet licitationer for salg af aktieposter op til eller over halvdelen af beholdningen, mens blandt andre SAS stadig leder efter det gyldne snit, der kan fastholde selskabet som en selvstændig spiller.

Billedet skifter

I sidste ende tegner der sig et billede af en fremtid for luftfarten, hvor få, store selskaber bliver endnu større og vil spille en rolle som verdens hovedleverandører af global lufttransport, mens andre og mindre spillere finder afgrænsede regionale nicher som fodermaskiner til de store.

Endelig vil endnu flere selskaber i sidste ende blive tvunget til at lukke butikken og overlade markedet til mere effektive konkurrenter, blandt andet inden for lavpris-segmentet.

Mens linjerne endnu er uklare i omridset, toner i hvert fald én spiller frem som et uafviseligt bud på et stort selskab, der har besluttet sig til at blive endnu større: Emirates med hovedbase i Dubai på verdens guldkyst – De Forenede Arabiske Emirater.

Penge og vilje

Emirates er i færd med at opbygge et stærkt globalt rutenetværk, der vil omfatte alle kontinenter og forbinde verdens stærkeste metropoler og vigtigste vejkryds. Dertil kræves en sparegris som de nordiske guders Særimner, en stålsat vilje til at investere og en sikker hånd i udformningen af en flyflåde, der kan optimere trafikken på profitable betingelser.

Få andre selskaber kan i den aktuelle situation matche Emirates, når det gælder aggressive planer for fremtidens flyflåde.

Det så man senest på den årlige internationale flymesse, der i juli 2008 fandt sted i Farnborough, England. Her svang Emirates sin tryllestav over en flyindustri, der ellers øjner stagnation og mere afdæmpede forhåbninger til fortsat vækst i ordreindgangen.

Største aftager

Emirates kunne gå til Farnborough som blandt andet verdens største aftager af Airbus’ jumbofly for det 21. århundrede – A380.

I alt 58 fly af denne megaklasse er til dato bestilt af Emirates, der sidst i juli har overtaget det første A380 fly. Det skal fra starten af august gå i rutefart tre gange ugentligt mellem Dubai og New York som den første nonstop forbindelse mellem disse to destinationer. Og med tilbud som blandt andet brusebad og spa for passagerer på 1. klasse.

Men Emirates kom ikke kun til Farnborough for at hygge sig; selskabet lagde samtidig en ny ordre på ikke færre end 30 Airbus A350-900, der er Airbus’ kommende bud på et driftsøkonomisk fly til interkontinentale ruter med belægning under jumbo-klassen.

Emirates har tidligere bestilt en pose Airbus A350 fly, og når med den seneste ordre op på at købe i alt 100 fly af denne avancerede type. Desuden bestilte Emirates ved samme lejlighed yderligere 30 Airbus A330-300 fly.

Viser styrke

Konkurrenten Boeing vandt ikke nye ordrer fra Emirates ved denne lejlighed. Men Boeing har allerede bestillinger fra Emirates på i dag 122 Boeing 777 langrute-fly.

Alt i alt: Emirates har vist både styrke og evne til at blive ét af de afgørende store globale luftfartsselskaber i den benhårde konkurrence om passagerer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078