23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bæredygtig godstransport

CO2: Klima-krav udgør en stor udfordring for lastbilproducenterne, men de er allerede godt på vej

CO2: Klima-krav udgør en stor udfordring for lastbilproducenterne, men de er allerede godt på vej





Af Lars Lassen

Lastbilerne slipper ikke for krav om reduktion af CO2-udledningen. Det fastslog formanden for den tyske bilindustris brancheorganisation VDA, Matthias Wissmann, da han indledte den presseworkshop, som VDA afholdt som optakt til den store transportmesse i Hannover i slutningen af september.

- I betragtning af kommercielle køretøjers store betydning, så er det naturligt, at de også skal bidrage til et bæredygtigt transportsystem. Men den udfordring kan ikke løftes af tekniske forbedringer alene. Der skal en samlet indsats til, hvor man forbedrer køretøjernes teknik, udnyttelsesgraden, chaufførens kørselsadfærd og infrastrukturen. Hvis blot et enkelt element i transportsystemet ikke forbedres, så vil det reducere effekten af forbedringer på andre områder alvorligt, sagde Matthias Wissmann.

Han understregede, at der allerede er sket store tekniske forbedringer af lastvognene. Udstødningsgasserne er ikke blot blevet renset for hovedparten af direkte skadelige stoffer og partikler.

- CO2-udledningen fra kommercielle tyske køretøjer blev reduceret med en tredjedel fra 1994 til 2004, hvis man måler i forhold til de tonskilometer, som lastvognen kører, sagde Matthias Wissmann, der i en bibemærkning nævnte at CO2-reduktionen ville være syv procent højere, hvis ikke skærpede myndighedskrav til motorernes udledning af eksempelvis kvælstofilter (NOX) havde lagt en dæmper på effektivitetsforbedringerne. Matthias Wissmann understregede at presset for yderligere forbedringer bliver forstærket af væksten i godstrafikken.

- Mulighederne for yderligere forbedringer er langtfra udtømt. Producenterne arbejder på en række tiltag, der skal reducere udledningen af CO2 fra lastbiler og busser. Dieselmotorerne udvikles løbende, gearkasser kan forbedres og både rulle- og vindmodstand kan reduceres både på trækkende enheder og trailere og påhængsvogne. Endelig foregår der et omfattende udviklingsarbejde inden for både naturgasdrevne og hybrid lastvogne og busser. Løsninger som især er interessante i byområder, sagde Matthias Wissmann.

Modulvogntog

Han fremhævede også behovet for at åbne op for mere effektive vogntogskombinationer som modulvogntog.

- Test i Tyskland med 25,25 meter lange vogntog, der overholder den nuværende vægtgrænse, har vist brændstofbesparelser på 15-30 procent. Denne test og erfaringer med EuroCombis i andre EU-lande viser, at der ikke er grund til at bekymre sig om nogen negativ effekt på trafiksikkerheden, fastslog Matthias Wissmann.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.087