23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tysk strid om maut

Trafikminister mener ikke, at maut-forhøjelse er særlig høj, mens BGL har en helt anden udregning.

Trafikminister mener ikke, at maut-forhøjelse er særlig høj, mens BGL har en helt anden udregning.





Trafikminister Wolfgang Tiefensee og hans ministerium har regnet sig frem til, at mautforhøjelsen til årsskiftet bliver på ni procent: fra 15 cent/km til 16,3 cent/km.

Men det regnestykke stiller den tyske transportorganisation spørgsmålstegn ved. I forudsætningerne fra det tyske trafikministerium er der nemlig regnet med, at andelen af miljøvenlige lastbiler er 70 procent. Virkeligheden er imidlertid en helt anden, da andelen af miljøvenlige køretøjer i dag kun er 30 procent.

BGL vurderer, at mautstigningen reelt er på 62 procent. Og det er kun et gennemsnit. For virksomheder med euro 3-lastbiler stiger mauten med hele 70 procent.

I Tyskland er delstaterne Bayern, Niedersachsen, Sachsen, Saarland og Nordrhein-Westfalen imod maut-forhøjelsen. Bayerns trafikminister vil have aftalen skubbet mindst et år, så virksomhederne har tid til at genforhandle med deres kunder. Delstaternes ministre skal mødes med Wolfgang Tiefensee den 20. august.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.096