Trafikminister mener ikke, at maut-forhøjelse er særlig høj, mens BGL har en helt anden udregning.
Trafikminister Wolfgang Tiefensee og hans ministerium har regnet sig frem til, at mautforhøjelsen til årsskiftet bliver på ni procent: fra 15 cent/km til 16,3 cent/km.
Men det regnestykke stiller den tyske transportorganisation spørgsmålstegn ved. I forudsætningerne fra det tyske trafikministerium er der nemlig regnet med, at andelen af miljøvenlige lastbiler er 70 procent. Virkeligheden er imidlertid en helt anden, da andelen af miljøvenlige køretøjer i dag kun er 30 procent.
BGL vurderer, at mautstigningen reelt er på 62 procent. Og det er kun et gennemsnit. For virksomheder med euro 3-lastbiler stiger mauten med hele 70 procent.
I Tyskland er delstaterne Bayern, Niedersachsen, Sachsen, Saarland og Nordrhein-Westfalen imod maut-forhøjelsen. Bayerns trafikminister vil have aftalen skubbet mindst et år, så virksomhederne har tid til at genforhandle med deres kunder. Delstaternes ministre skal mødes med Wolfgang Tiefensee den 20. august.