Europæisk vejtransport har allerede bidraget til store reduktioner i udledningen i CO2 og NOx.
Det viser en helt ny rapport fra EUs Miljøagentur, der dokumenterer at vejtransportsektoren har reduceret udledningen af drivhusgassen CO2 med hele 32 procent fra 2002 til 2006. En overraskende fremskridt, fordi CO2-udledningen hænger uløseligt sammen med forbrændingen af fossile brændstoffer. Faldet må antages at skyldes en markant forbedring af udnyttelsen af den anvendte energi i biler, motorcykler, busser og lastvogne.
Mindre forbavsende er det, at udledningen af de sundhedsskadelige kvælstofoxider (NOx) er reduceret med 16 procent, fordi indførelsen af nyere motorstandarder som Euro3, EuroIV og EuroV, har betydet kraftige reduktioner i udledningen af sundhedsskadelige stoffer.
Rapporten påpeger, at der ikke er sket tilsvarende forbedringer i andre sektorer som i industrien og ude i husholdningerne.
Rapporten vækker glæde i vognmandsorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL)
- Vejtransporten er et område i stor udvikling på miljøområdet. Nye lastbiler forurener i dag langt mindre end for bare fem år siden, og den udvikling vil fortsætte, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard, der erkender at vejtransporten ikke slipper for fortsatte forbedringer, trods de pæne tal.
DTL fremhæver at forbedringerne er sket i en periode, hvor omfanget er transportabejdet er steget markant. Vognmandsorganisationen ønsker en mere detaljeret statistik.
- Rapporten viser, at indsats betaler sig, men også at transport og andre sektorer fortsat har en udfordring. Og rapporten dokumenterer, hvor kompliceret udfordringen er, fordi der er så mange kilder til udslip. For vejtransport er der således tale om både privat kørsel og gods kørsel, personbiler og lastbiler og busser, siger Erik Østergaard, der ønsker tal på, hvor meget de enkelte transportmidler bidrager med – ikke kun fra vejsektoren, men også for fly, bil og tog.
- Det er utrolig vigtigt at have et rigtigt og fuldstændigt datagrundlag for at finde ud af, hvor man gør den bedste indsats, og hvordan de forskellige transportformer i Europa spiller optimalt sammen. Godstransport ad vej giver sit bidrag til at reducere det samlede udslip, men det hjælper jo ikke meget, hvis andre sektorer ikke udvikler sig tilsvarende", siger Erik Østergaard.