23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Øget fleksibilitet efterlyses

Modulvogntogsforsøget er alt i alt en fornuftig løsning.

Modulvogntogsforsøget er alt i alt en fornuftig løsning.





Af Gwyn Nissen

Modulvogntogsforsøget er alt i alt en fornuftig løsning, men teknisk konsulent ved International Transport Danmark, Jørn-Henrik Carstens, efterlyser en større fleksibilitet.

- Jeg kan godt se det fra Vejdirektoratets side, at man ikke kan lade modulvogntogene køre ”lidt” væk fra ruten. Det vil slet ikke kunne styres. Men man kunne godt give mulighed, for at udstede særtilladelser – eventuel uden for myldretiden, siger Jørn-Henrik Carstens, der peger på risikoen for dobbeltkørsel.

For eksempel i en situation, hvor leveringsadressen ligger på ruten til en omkoblingsplads. Nærmeste omkoblingsplads kunne f.eks. være en havn, der i modsætning til industriområder ofte ligger i tættere bebygget byområde. Som det lægges op til, må modulvogntog overhovedet ikke afvige fra det fastlagte vejnet og der er ikke umiddelbart lagt op til, at der kan søges særlige tilladelser.

Det kan betyde, at vogntoget må køre dobbelt: først gennem byen for at koble om til to ”almindelige vogntog”, så tilbage gennem byen som to vogntog for at levere varen, tilbage til havnen med to vogntog for at koble modulvogntoget sammen igen, for til sidst at køre tilbage igennem byen og tilbage til modulvogntogsvejnettet – lige forbi den adresse der netop er afleveret varer hos.

- Det er ikke hensigtsmæssigt, mener Jørn-Henrik Carstens. Hverken for trafiksikkerheden, infrastrukturen eller miljøet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078