Forslag: Den danske skibsfart har lagt sig alvorligt i selen for at bringe sig i front på miljø-området og når det gælder CO2-bidraget.
Af Finn Bruun
Det er lykkedes dansk skibsfart, at få FNs søfartsorganisation, IMO, til at tage ideen et skibs-energimærke med i arbejdet frem mod en international regulering af skibsfartens CO2-udledning.
Således blev emnet taget op af en arbejdsgruppe under IMOs miljøkomite på et møde i Oslo i sommer, hvor der var tilmeldt 180 eksperter fra hele verden.
Design-indekset skal gælde for nye skibe, som skal designes og bygges, så de udleder væsentlig mindre CO2, end skibene gør i dag - lidt ligesom den mærkning, vi kender herhjemme fra køleskabe og vaskemaskiner.
Man skal allerede på designstadiet vurdere et skibs CO2-udledning i forhold til det transportarbejde, det kan udføre. Et nyt skib skal således have en vis effektivitet sammenlignet med andre skibe af samme type og størrelse, som kunne have transporteret den samme last.
Det var dog ikke alle der umiddelbart klappede i hænderne i Oslo, selv om Danmarks Rederiforening vurderer, at der fortsat kan forventes en vis støtte til forslaget.
Det var ikke mindst tidsfaktoren, som stødte på modstand. I oplægget fra de danske forslagsstilleres side ligger, at værdien af et sådant indeks afhænger af, at der bliver tale om en obligatorisk ordning, som gælder hele vejen rundt. Og ikke alle var overbevist om, at dette kan klares på så kort tid, som der er tilbage, hvis hele regulerings-udspillet for skibsfarten skal være klar inden klima-topmøde i København sidst i 2009.
Både IMO og Danmark ser gerne, at topmødet kan præsenteres for et stærkt og forpligtende maritimt CO2-regelsæt, som viser skibsfartens evne til selv at tage ansvar.
Lavere brændstofforbrugPå Oslo-mødet blev der tillige i en arbejdsgruppe med dansk formandskab udarbejdet en oplistning af de mulige forbedringer og initiativer, der kan tages, for at reducere skibenes forbrug af brændstof og dermed udslip af CO2.
- Også denne arbejdsgruppe havde god fremdrift. Med hensyn til udviklingen af markedsbaserede virkemidler såsom brændstofafgift og kvotehandelssystemer må det konstateres, at der til det førstnævnte ikke var nogen støtte, og til det sidstnævnte kunne der konstateres en klar opdeling, idet EU-landene så positivt på et kvotehandelssystem, hvorimod alle andre lande gav udtryk for alvorlige betænkeligheder ved et sådant system, påpeger Danmarks Rederiforening.
København eller ejResultatet af drøftelserne på Oslo-mødet går videre til årets næste møde i IMOs miljøkomite, der holdes i London 6.-10. oktober, hvor man også skal vurdere, hvor realistisk det er, at blive færdig med reguleringen inden topmødet i København.