23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vi har masser at lave men mangler bedre skibe

Udviklingsfond: Den mindre skibsfart vejrer morgenluft efter, at der har vist sig klar interesse for et nyt koncept, der skal skaffe finansiering til en fornyelse af coaster-flåden.

Udviklingsfond: Den mindre skibsfart vejrer morgenluft efter, at der har vist sig klar interesse for et nyt koncept, der skal skaffe finansiering til en fornyelse af coaster-flåden.





Af Finn Bruun

Endnu har den nye udviklingsfond ikke forladt tegnebrættet, men ideen er, at der skal skaffes kapital nok til en foryngelse af den efterhånden aldrende danske coaster-flåde – der er nemlig nok at lave.

- For mit eget vedkommende kan jeg nævne, at det er finansieringen, det skorter på, siger Svend Flyvbjerg, der som 2. generation står for rederiet Svend Flyvbjerg i Nørresundby.

- Vi har jo sejlet i rigtig mange år og har både kontakterne og opgaverne. Det vi mangler, er de rigtige skibe, og det vil især sige lidt større og mere moderne fartøjer. Vi må i dag ofre for mange penge på de gamle skibe, som vi ikke kan få hjem igen, når vi sælger. Det er jo med skibe som med en brugt bil: Hvor meget kan det betale sig at reparere på den?

Mere overbevisende

- Kravene til skibe under dansk flag er uanset alder så store, at der under alle omstændigheder skal investeres i dem. Derfor er det vejen frem med nogle gode skibe.

Med en fond i baghånden, tror jeg, at det bliver nemmere, at overbevise banker og skibskreditten om investeringen.

- Vi kan jo mærke, at bankerne i dag gerne vil gerne se mere egenkapital, og den holdning er blevet forstærket på det seneste efter problemerne i den amerikanske finansverden, siger Svend Flyvbjerg, som ikke så meget har kig på et splinternyt skib som på et nyere skib.

Det er for svært, at få det til at løbe rundt med et helt nyt skib, og det er heller ikke påkrævet. De skibe der blev bygget for f.eks. 10 år siden, er fortsat gode med mange år i sig.

Svend Flyvbjerg solgte i fjor en 3.000 tonner fra 1979, fordi den blev for dyr i vedligeholdelse til opgaven – den sejler i dag i Sortehavet for et rumænsk rederi. Selskabet solgte også et par skibe, som var blevet for små, til Australien og New Zealand, hvor det ene nu sejler med får og det andet med forsyninger til et ø-hotel.

Dansk eller hollandsk

- Hvis ikke vi får et nyere skib til vores opgaver, så kan man være helt sikker på, at det ikke bliver et dansk skib, som klarer jobbet fremover. Så går hollænderne og tyskerne bare ind. De har jo nogle helt andre finansieringsmuligheder, og jeg kan ikke se, hvorfor vi skulle aflevere det hele til dem.

- Vi har jo herhjemme en ekspertise og en mangeårig sejl-kultur med de små skibe, siger Svend Flyvbjerg, som ser en udviklingskapitalfond som netop det led, der kan gøre næste skridt muligt både for hans eget rederi og kollegerne.

Havnene klar

Skibsfarten er tilfreds med erhvervsminister Bendt Bendtsen og de ydre rammer med både tonnageskat og DIS-ordning.

- Vi vil nødig være tvunget, til at flage ud eller se de danske skibe forsvinde helt. Vi ved jo, at havnene har forventninger til, at meget mere hjemligt gods kan transporteres til søs – også på kortere afstande end man før regnede for rentable, siger Svend Flyvbjerg.

Sekretariatschef i Rederiforeningen for Mindre Skibe, Michael Wengel-Nielsen peger i den forbindelse på behovet, for at få lidt større tonnage, som er mere rentabel, og med tilhørende finansiering.

- Bankerne har generelt ikke særlig stor indsigt i skibsfartens forhold og vurderer derfor risikoen ret høj. Så derfor vil det være en fordel, at projekterne via en fond kan blive bedømt af folk, som er vant til at se på skibsfart.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109