23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DSV over forventning

Halvårsregnskab: DSV overgår markedsvæksten med en organisk vækst på 10,7 procent

Halvårsregnskab: DSV overgår markedsvæksten med en organisk vækst på 10,7 procent





Af Lars Lassen

DSV-koncernen fastholder forventningerne til 2008. En tilsyneladende lidt konservativ vurdering, når man konstaterer at DSV har øget nettoomsætningen med 10,7 procent i første halvår i år, sammenlignet med samme periode i 2007. Nettoomsætningen ligger oven i købet tre procent over budget.

Driftsresultatet før særlige poster er 12 procent over budget.

- Vi fastholder forventningerne til 2008. Det kan måske synes lidt konservativt, når man ser på den positive udvikling i halvårsregnskabet. Men vi vil ikke ignorere den generelle udvikling i markedet eller den globale økonomi. Derfor vil vi tidligst foretage eventuelle justeringer af forventninger, ved offentliggørelsen af regnskabet for tredje kvartal, sagde DSV’s nye bestyrelsesformand Kurt K. Larsen, da han præsenterede halvårsregnskabet på en investortelekonference.

Det var sidste gang Kurt K. Larsen deltog i regnskabspræsentationen, da han med udgangen af juli har overdraget tøjlerne til DSV’s nye adm. Direktør, Jens Bjørn Andersen – der naturligvis også deltog i telekonferencen.

Business as usual

Den nye topchef, der har 20 års karriere i DSV i bagagen, understregede, at det vil være business as usual trods ledelsesskiftet.

- Der er ingen planer om strategiskifte eller andre forandringer. DSV forsætter på den målrettede vækstkurs, som koncernen har fulgt i de sidste mange år, sagde Jens Bjørn Andersen.

Købet af belgiske ABX Logistics forventes godkendt af EU’s konkurrencemyndigheder i løbet af tredje kvartal. Først herefter vil DSV-koncernen indregne indtjeningen fra købet – som koncernledelsen udtrykte store forventninger til flere gange i løbet af præsentationen af halvårsregnskabet.

DSV A/S’ nettoomsætning nåede op på næsten 17,5 mia. kroner i første halvår. Resultatet før skat blev 1190 mio. kroner. Resultatet er dog ekstraordinært påvirket positivt ved salget af norske Tollpost Globe A/S på 437 mio. kroner.

Resultat før skat er 6,3 procent over budget – en fremgang, der primært skyldes organisk vækst.

Road

DSV’s road division – der stadig er den største indtjeningskilde – hentede en nettoomsætning på 10,3 mia. kroner, hvilket er 1,9 procent over budget. Mere imponerende er det, at divisionen har realiseret et resultat før særlige poster på 476 mio. kroner, hvilket er 12 procent over budget og det bedste halvårsresultat fra Road til dato.

Det er angiveligt lykkedes Road Divisionen at viderefakturere de høje brændstofpriser til kunderne.

Det er især afdelingerne i Danmark, Sverige og Storbritannien, der har trukket opad.

- Danmark er stadig den stærkeste i road-divisionen, selv om væksten måske er lidt lav set i forhold til andre lande. Sverige, der i mange år var svagt, har nu en fantastisk vækst og en stærk indtjening. Sverige tjente i første halvår i år lige så meget som i hele 2007, sagde Kurt K. Larsen.

Jens Bjørn Andersen kunne berette om høj vækst i UK, hvor integrationen af Road Ferry er endeligt afsluttet.

- Vi er meget tilfredse med udviklingen i UK, sagde Jens Bjørn Andersen.

Det mangeårige smertensbarn Tyskland gør stadig knuder. Efter ganske pæne tal i første kvartal, endte halvårsresultatet i rødt, men ledelsen håber på sorte tal på bundlinjen ved årsskiftet.

- Vi har omtrent afsluttet processen med at samle administrationen i Bremen og Tyskland er på ret vej. Vi er meget tilfredse med udviklingen i det tyske selskab og har et realistisk håb om et positivt resultat i andet halvår, sagde Jens Bjørn Andersen.

Plus i Air & Sea

DSV’s Air & Sea division har også præsteret det bedste resultat nogensinde med en nettoomsætning på 5,1 mia. kroner og et driftsresultat før særlige poster på 359 mio. kroner.

Også her er det lykkedes, at komme igennem første halvår uden at byrden fra de høje brændstofpriser har påvirket bundlinjen markant.

Koncernens brændstoftillæg har generelt påvirket nettoomsætningen i opadgående retning – ifølge koncernledelsen i gennemsnit med 3-4 procent.

Status quo i Solutions

I modsætning til de to andre divisioner har Solutions divisionen – der leverer totale logistikløsninger – ikke leveret ekstraordinære resultater. Ledelsen betegner divisionens præstationer som acceptable.

Nettoomsætningen nåede 2,6 mia. kroner og driftsresultatet før særlige poster endte på et plus på 96 mio. kroner – hvilket svarer til budget.

Aktiviteterne i Norden, der tidligere har voldt flere problemer, beskrives nu som meget bedre end tidligere.

Divisionen er gået tilbage på aktiviteterne i det centrale Europa. Det skyldes angiveligt eksterne forhold, samt uventet høje startomkostninger i Rusland og Benelux, samt flytteomkostninger i Rumænien.

Problemer i Holland og Spanien

Integrationen af hollandske Frans Maas ser nu endelig ud til at give resultater. Holland ligger nu over budget både på omsætning og driftsresultat.

- Vi havde to gode selskaber i Holland. Efter vi lagde dem sammen ændrede situationen sig brat til det værre. Vi udskiftede ledelsen sidste efterår og selskabet er nu langt fremme med et turn around. Vi forventer, at det hollandske selskab snart vil præstere nøgletal på niveau med afdelingerne i Skandinavien, sagde Jens Bjørn Andersen.

Mens integrationen af Frans Maas i Holland og lande som Tyskland, Belgien og Frankrig er på ret kurs, så halter det spanske selskab stadig efter med et underskud på driften på 25 mio. kroner.

- Frans Maas oplevede lige inden vi overtog selskabet et management walk out og der skulle findes en helt ny ledelse til selskabet, der samtidig stod med en helt ny topmoderne terminal i Barcelona. Det har været op ad bakke og det vil der være et stykke tid endnu. Men vi vil naturligvis løse problemerne som vi har gjort i lande som Sverige, Storbritannien og Tyskland, hvor vi har haft lignende problemer, sagde Kurt K. Larsen.

Han påpegede, at ABS Logistics har en stræk afdeling i Spanien, hvilket vil bidrage til en genopretning af aktiviteterne i Spanien.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078