Vanflash test: Peugeot 207 SW Van er en velkørende og flot lille stationcar – men nyttelasten er ringe.
Peugeots designere har skabt en fryd for øjet, da de tegnede den nye 207 SW, der faktisk er flottere end hatchback-version. Smukt svungne profiler i karrosseriet, de smalle strømlinede forlygter kombineret med et luftindtag/køler, der kunne føde en mindre lastbil giver indtrykket af en stationcar, der er skabt til livet i overhalingsbanen.
Peugeot 207 SW er samtidig et ganske velkørende bekendtskab med et præcist styretøj og en fast – men stadig komfortabel – undervogn. Derfor tager den lille franske stationcar også snoede veje og hurtige baneskift ganske overbevisende.
Ingen sprinterMen de 90 heste i testbilen og et moment 215 Newtonmeter rækker ikke til en sportslig køreoplevelse. Den 1,6 liters dieselmotor findes også i en 109 hk version, der formentlig giver lidt mere spræl, men accelerationen fra 0 til 100 kilometer i timen kommer ikke under 10,3 sekunder.
Dermed lever Peugeot 207 SW ikke helt op til de forførende signaler som formgivningen af karrosseriet udsender.
Hvis man vil trække en trailer med noget tungere end et læs kompost til genbrugspladsen, så bør man overveje 109 hk udgaven, der koster 25.000 kroner mere.
Når det er sagt, så er det værd at bemærke, at 90 hk versionen ifølge Peugeots egne oplysninger kører hele 22,2 kilometer på en liter diesel. Det er 2-3 kilometer mere end storebror og bestemt en faktor, når man tager dieselpriserne i betragtning.
Der er partikelfilter på 109 hk motorerne, men ikke på 90 hk-versionen.
Motorgangen er særdeles kultiveret og det er en fornøjelse at køre langtur – blandt andet fordi en forholdsvis høj gearing på 5.-gearet tillader en god marchfart ved forholdsvis lave omdrejninger.
Inde bag rattet byder Peugeot på et komfortabelt multijusterbart førersæde, der sammen med det justerbare rat sikrer en god kørestilling. Førersædet kan køres helt tilbage – det vil sige varerumsadskillelsen ikke ’spiser’ en del af sædets gulvplads som det er set ved en række konkurrenter.
Interiøret er holdt i sorte og grå nuancer og materialerne er af god kvalitet. Designet er gennemført og selv om pladsen ikke ligefrem er rigelig, så er ergonomi og betjening glimrende.
Udstyrsgraden er rimelig selv i basisudgaven, med komfortdetaljer som elrudehejs, eljusterbare, opvarmede sidespejle, fjernbetjent centrallås og aircondition med køl i handskerum. Men detaljer som sædevarme, klimaanlæg og fartpilot er ekstraudstyr.
Sikkerhedsudstyret tæller ud over 2 frontairbags, to sideairbags og to gardinairbags. ESP er naturligvis standard. Det gælder også elektronisk startspærre.
Dimensionerne i varerummet på Peugeot 207 SW Van er 1,42 meter i længden, 1,3 meter i bredden (1,0 meter mellem hjulkasser) og 0,9 meter i højden.
Det svarer ved lidt løs hovedregning til omkring 1,6 kubikmeter. Nyttelasten er oplyst til 411 kilo (på 109 hk versionerne helt nede på 352 kilo).
Peugeot har dog tilsyneladende fratrukket vægten af fører og brændstof, så hvis man skal sammenligne med konkurrenterne – der typisk har en oplyst nyttelast på 550 til 650 kilo inkl. fører og brændstof, så kan 207 SW godt være med.
Men det ændrer ikke ved, at Peugeot 207 SW bogstaveligt talt er en letvægter, når man fokuserer på det, der er bag varerumsadskillelsen. Adgangsforholdende er tålelige, men mange ombyggede personbiler leverer mere nytteværdi for samme pris.
Men hvis persontransport er hovedopgaven, så er den lille fikse franskmand absolut værd at overveje.
ll@transporttidende.com