De forhøjede hastighedsgrænser fik før sommeren i en rapport skylden for et stigende antal trafikdræbte på de danske motorveje.
De forhøjede hastighedsgrænser fik før sommeren i en rapport skylden for et stigende antal trafikdræbte på de danske motorveje – ikke mindst på de strækninger, hvor farten er forøget fra 110 til 130 km/t.
Det fik oppositionen i Folketinget til at kræve en revision af de nuværende hastighedsgrænser. Men nu viser en gennemgang af dødsulykkerne, at ulykkerne skyldes helt andre grunde end fart.
Det viser en gennemgang, som Venstres Karsten Nonbo har fået lavet af rigspolitiet. Han stillede før sommeren spørgsmålstegn ved rapporten – og det samme gjorde Frie Danske Lastbilvognmænd.
Gennemgangen af ulykkerne viser følgende årsager:
1. Syv ulykker med for høje hastigheder, heraf tre "rene", to kombineret med spiritus, en med lavt dæktryk og en med overhaling.
2. Seks ulykker, grundet fejl og mangler ved køretøj: Fordelt således: en defekt busdør sprang op, en bilfejl kombineret med spirituskørsel, to sprængte dæk, en forkert læsning af campingvogn og en med nedslidte dæk.
3. To vigepligt-ulykker, to fordelt på udkørsel fra nødspor og tilsidesættelse ved afkørsel.
4. Ti ulykker på grund af uopmærksomhed, heraf to i forbindelse med vognbaneskift.
5. Fire ulykker med fodgængere på kørebanen.
6. Tre ulykker grundet fejlslagne undvigemanøvrer.
7. Syv ulykker med følgende årsager: ildebefindende, spiritus, spøgelsesbilist, træthed, tæt kørsel og to uoplyste.
- Der var således "kun" tre dødsulykker, hvor hastighed ene og alene kan tilskrives at være årsag. Jeg er enig med forskerne i, at vi skal forhindre ulykker, som kan tilskrives for høj hastighed. Men vi skal ikke gøre det ved ensidig og utroværdig propaganda. Tallene viser, at vi skal gøre meget mere ud af at fortælle, at bilister skal være opmærksomme i trafikken og ikke foretage sig alt muligt andet, når de kører bil, siger Karsten Nonbo til FDL.