23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Intet fald i lastbilleasing

Status quo: Rentestigning har kun medført beskeden stigning i leasingomkostninger.

Status quo: Rentestigning har kun medført beskeden stigning i leasingomkostninger.





Af Lars Lassen

Selv om den økonomiske optimisme er dæmpet mærkbart i en række brancher, så er der ikke tegn på at appetitten på leasing af lastbiler er aftagende.

- Vi forventer ingen tilbagegang i år. Væksten er naturligvis taget lidt af, set i forhold til sidste år, men salget af lastvogne er stadigt højt, så vi oplever slet ikke nogen opbremsning i efterspørgslen, siger produktchef Jonas Lie fra Nordania Leasing.

Han fastslår, at leasing stadig er den mest konkurrencedygtige finansieringsform, når det gælder anskaffelse og drift af transportmateriel.

- Det har rentestigningen ikke ændret på. Den månedlige ydelse på en standardtrækker er typisk blevet omkring 500 kroner dyrere i dag end tidligere. Det er en beskeden stigning, som ikke vil påvirke en veldrevet vognmandsforretning, siger Jonas Lie.

Købmandskab

- Det er en ekstra årlig udgift på 6.000 kroner per trækker, så det er selvfølgeligt ikke ligegyldigt. Men der er mange andre udgifter, der vejer tungere, hvor vognmanden potentielt kan spare det beløb mange gange, siger Jonas Lie.

Han nævner et regneeksempel med en trækker, der kører tre kilometer på en liter diesel og 150.000 kilometer om året.

- Hvis han skifter den ud med en nyere trækker, der kører 3,5 kilometer på literen, så vil han spare godt 7000 liter brændstof eller mere end 60.000 på årsbasis. Danske vognmænd er gode købmænd og det er et talent som de skal fokusere på. Det gælder også, når de vælger finansiering. De skal regne på tingene og finde de bedste løsninger, siger Jonas Lie.

Produktchefen nævner her leasing holdt op mod et almindeligt lån i banken, som eksempel.

- Ved et banklån opkræves der en stempelafgift på 1,5 procent af lånebeløbet. På en lastvogn er det 10.000 kroner som går direkte i statskassen uden vognmanden får noget som helst for pengene. Ved en leasingaftale er stiftelsesomkostningerne typisk omkring 2.000 kroner, så alene her er der penge at spare.

Tilkøb

Leasingselskaberne køber materiellet med betydelige rabatter fordi de opnår mængderabat – en gevinst, der direkte kommer kunderne til gode, fordi leasingselskabet tjener sine penge på renten. Dertil kommer naturligvis de tillægsydelser, som et leasingselskab som Nordania Leasing tilbyder lige fra brændstof og service aftaler, til autohjælp eller fleet management.

- Der er flere og flere af vores kunder, der tilkøber ekstra services. Vi opnår ikke kun betydelige mængderabatter hos lastbilimportørerne på biler og service, men også hos olieselskaber og autohjælp. Samtidig tilbyder vi vores leasingkunder at overtage en stor del af deres administration, siger Jonas Lie, der anslår at op mod 60 procent af leasingkunderne nu tilkøber mindst en ekstra service i forbindelse med leasingkontrakten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.102