23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skræddersyet flyoperation

Jumbo på besøg: Georg Gearløs har ikke levet forgæves. Spørg bare Ole Petersen, Jumbo Transport i Danmark.

Jumbo på besøg: Georg Gearløs har ikke levet forgæves. Spørg bare Ole Petersen, Jumbo Transport i Danmark.





Af Herbert Nielsen

Ole Petersen stod i sommer for en krævende operation i Billund Lufthavn, hvor en 22 tons forsendelse stod klar til lastning på en indchartret IL-76-90, der dermed samtidig havde sin debut i Danmark, efter at IL-76 fly har været bandlyst i EU på grund af støjende adfærd.

Den nye IL-76-90 fra Aserbajdsjans Silkway Airlines er således udstyret med støjdæmpende ”hush-kits”, der overholder EUs støjregulativer – og for første gang i Danmark.

Planlægning og fleksibilitet

- Opgaven, som vi ledede i Danmark på vegne af vores engelske partner, var krævende, idet Billund Lufthavn ”kun” råder over lastegrej for gods op til 14 tons. Vores forsendelse var et spil, produceret i Esbjerg og med en vægt på 22 tons. Det skulle sendes til Baku i Aserbajdsjan, hvor det indgår i områdets olieefterforskningsindustri, siger Ole Petersen.

- For at klare løftet i den højde, der var nødvendigt, for at laste godset på flyet, måtte vi stille en hydraulisk kran oven på en fladvogn, og godset blev sat på ruller i form af jernrør, så det kunne køre frem mod flyets lasterampe. Disse ruller måtte så yderligere sikres med kæder, så vi kunne holde igen for at forhindre, at det tunge gods kunne rulle ukontrolleret ind i flyet, før det blev ”opfanget” af flyets egne indenbords lastekraner.

- Hele operationen var baseret på smalle marginaler og krævede en grundig forudgående planlægning med mange improviserede ”Georg Gearløs”-elementer. I sidste ende var der et frirum på kun 10 cm mellem gods og flykrop, så der var ikke plads til nogen slinger i valsen, siger Ole Petersen.

Genopstået IL-76

Men der var altså heller ingen slinger i valsen, og flyet kunne lette med sin dyrebare last ombord på vej til Centralasien.

IL-76 er dermed genopstået som gæst også i Billund Lufthavn, hvor det gennem tiden har været på utallige specialopgaver og flyvninger i forbindelse med nødhjælpsoperationer.

IL-76 findes i dag både i en udgave udstyret med hush-kits, der dæmper støjen ned til tilladte grænser, og i en helt ny udgave, der med splinternye russisk-byggede motorer uden hush-kits overholder alle støjgrænser.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078