Roterende segl skal spare 30-40 procent af brændstofregningen på nyt fragtskib.
Nybygningen fra værftet Lindenau GmbH i Kiel blev i lørdags navngivet E-Ship 1. Skibet bliver udstyret med fire store 25 meter høje metalrør, der roterer under sejlads. De kommer dermed til at fungere som store avancerede segl, der bidrager markant til skibets fremdrift.
De roterende segl udnytter et fænomen, der blev opdaget i 1852 af den tyske fysiker Heinrich Gustav Magnus. En roterede cylinder i en bevægelig luftstrøm – altså en vind – skaber en lateral kraft, der er vinkelret på luftstrømmen.
Opdagelsens anvendelighed blev afprøvet i praksis i 1920 af den tyske ingeniør og opfinder Anton Flettner. Her beviste forsøgsskibet Buckau, at de roterende segl fungerer – men den gang var brændstofpriserne omtrent ingenting og ideen gik næsten i glemmebogen.
Det 130 meter lange og godt 10.000 tons dødvægt tunge fragtskib er også udrustet med to konventionelle dieselmotorer forventes færdigt næste år. Marchhastigheden kommer angiveligt til at ligge omkring 17,5 knob.
Ejeren af E-Ship 1 der den tyske producent af vindmølleturbiner Enercon og skibet skal bruges til at sejle vindmølledele ud i verden.