Ukraine og Kroatien er nu også med i Eurowatch-netværket.
Med de to nye lande lukker Eurowatch det sidste ”smuthul” på vejen mod Østeuropa og Asien. Stigningen i uopklarede tyverier af biler og vogntog kan således forhindres og forhåbentlig helt stoppes, håber Eurowatch, der samarbejder med de mest fremtrædende bilfabrikanter i verden, mere end 1.000 internationale transportflåder og mere end 250 internationale forsikringsselskaber samt ikke mindst med politiet i de tilknyttede lande i forbindelse med kriminalitet og nødsituationer.
- Det er med udnævnelsen af de nye partnere i Ukraine og Kroatien min overbevisning, at Eurowatch-netværket kan bibeholde vores enestående genfindingsrate i forbindelse med tyverier af kommercielle køretøjer i Europa, siger country manager i Danmark, Lars Albæk.
Mere end 1,5 millioner biler – med deraffølgende milliardtab - bliver hvert år stjålet i Europa. Bilkriminalitet og fragtkriminalitet er i dag blevet en storindustri ledet af komplicerede, internationale bander, som kontrollerer alle led i deres “værdikæde”, oplyser Europwatch. Det spænder fra indhentning af detaljerede efterretninger om tyverierne, til spredning og videresalg af varer og køretøjer via internationale led.
- Disse bander benytter sig af og udnytter den nemme passage over grænserne i Europa og den begrænsede politimæssige koordination og samarbejde, siger Lars Albæk.
Eurowatch har ifølge selskabet selv en genfindelsesprocent for stjålne køretøjer på næsten 100 procent - og over 90 % for stjålet fragt.