23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sommeren i overskifter

Her er en kort oversigt over sommerens transportnyheder – så går du ikke glip af noget.

Her er en kort oversigt over sommerens transportnyheder – så går du ikke glip af noget.





Odense Staalskibsværft

navngav 12. juli sin seneste nybygning, et 7000 TEU containerskib til A.P. Møller - Mærsk Gruppen. Lolita Tsai-Lange, gift med Reinhard Lange, Deputy Chief Executive Officer og Chief Operating Officer, Sea & Air Logistics, Kuehne + Nagel International AG, navngav det nye skib Maren Mærsk. Det er det tredje skib i en serie på seks containerskibe. Maren Mærsk er hjemhørende i Ringkøbing og føres af kaptajn A.S. Gregersen med J.H. Jensen som maskinchef.

Blue Water Shipping A/S

i Esbjerg har overtaget Gran Spedisjon i Oslo. Gran Spedisjon er en mindre nichespeditør med 30 års erfaring i branchen. Efter Blue Waters overtagelse af Unifeeders speditionsaktiviteter, havde Esbjerg-virksomheden brug for sit eget selskab i Oslo. Valget faldt på Gran Spedisjon, som Blue Water har kendt gennem mange år. Familien Gran fortsætter da også i selskabets ledelse. Blue Water har nu mere end 800 medarbejdere på 47 kontorer i 27 lande.

Efter tre et halvt år som adm. direktør for

Mercedes-Benz i Danmark og Sverige

takker Peter Roos af for at søge nye udfordringer uden for Daimler AG. Fra 1. oktober i år bliver den nye mand på posten Jörg Himmelmann, der i dag er Director of Sales Planning and Order Processing i Daimler AG´s division Mercedes-Benz Cars på hovedkontoret i Stuttgart.

Socialdemokraterne

har foreslået, at bilernes hastighed i byerne skal ned 30 km/t hvis der ikke er en cykelsti på strækningen. Ved at lave nye retningslinjer og give penge til at stille skilte op, vil partiet have kommunerne til at udpege de fartbegrænsende zoner i landets byer.

Syv af ti

eksportvirksomheder

ønsker euroen indført i Danmark, viser en stikprøve, som Rambøll Management har foretaget for Jyllands-Posten. To tredjedele af virksomhederne forventer, at euroen ville få positiv betydning. For eksportvirksomhederne vil euroen give sparede vekselomkostninger og eliminere omkostninger til at operere med flere prislister. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI, påpeger dog, at en del virksomheder allerede opererer i euro, og at det ikke vil få nævneværdig betydning for den gruppe, om Danmark indfører euroen. En anden undersøgelse foretaget af Sentio Research Sverige viser samtidig, at der er ikke længere den store begejstring for euroen blandt et bredt udsnit af topchefer. Over halvdelen af danske topchefer er stort set ligeglade med, om Danmark indfører euroen som betalingsmiddel i stedte for den danske krone.

En

fast forbindelse mellem Helsingør og Helsinborg

vil være til stor gavn for en række virksomheder i hele Øresundsregionen. Det viser Dansk Erhvervs Øresundsindeks, som årligt tager temperaturen på integrationen i Øresundsregionen. Også Danmarks største erhvervsorganisation, DI, ser positivt på en supplerende Øresundstunnel nordpå. Men DI påpeger, at der er flere trængselsproblemer, som er mere presserende at få løst inden.

Hen over sommeren fortsatte debatten om

lastbiler i København

og i byerne. Dansk Cyklist Forbund kræver, at højresvingende lastbiler skal lave et orienteringsstop under et højresving, mens Venstre og DF kræver, at justitsminister Lene Espersen skal fremsætte et lovforslag, som skal forhindre, at Københavns Kommune indfører et forbud mod tunge lastbiler over 18 ton i den indre by. Lovindgrebet skal sikre, at kommuner ikke begynder at lave deres helt egne færdselsregler.

Stadig mere gods bliver

fragtet med skib

mellem landsdelene. De seneste år har sø-vejen stået for stort set hele væksten i Danmarks transporterhverv. En del af forklaringen er, at det er blevet dyrere at transportere varer med lastbil, men udviklingen hænger også sammen med globaliseringen og forandringer i logistikbranchen.

- Det er blevet mellem ti og 20 pct. dyrere at fragte med lastbil på grund af chaufførmangel, hviletidsbestemmelser og vejafgifter i det tyske, der også smitter af på de hjemlige priser. Men havnene, havnevirksomhederne og skibsmæglerne er også blevet mere opsøgende over for potentielle kunder i oplandene, vurderer Tom Elmer Christensen, sekretariatschef i Danske Havne.

Skibsreder Per Henriksen

er død i en alder af 88 år. Han grundlagde i 60’erne rederiet Mercandia og var blandt de første danskere til at tage en ro-ro-flotte i brug. I 1986 modtog Per Henriksen dannebrogs-ordenen. Per Henriksen, der var en af landets rigeste, trak sig for en del år siden ud af rederibranchen og skabte med en del af sin formue en milliard-fond til forskning og almene formål.

En indførelse af 25,25 meter lange

modulvogntog i hele Europa

vil have en positiv effekt for europæisk erhvervsliv. Det vurderer undersøgelse af de internationale følger af en sådan ordning. Dog vil flere modulvogntog betyde, at flytningen af gods fra landevejen til skib/bane vil ske i et langsommere tempo end hidtil.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094