A.P. Møller – Mærsk har skrevet kontrakt med Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering Co. Ltd. om levering af 16 containerskibe fra 2010-2012.
Skibene vil hver især have en kapacitet på 7450 20-fods containere. Der vil være el-forsyning til op til 1700 temperaturregulerede containere, hvilket skal være det højeste antal ’reefer-plugs’ på et containerskib til dato.
Skibene, der som Maersk Lines øvrige nybygningsprogram skal leve op til moderne standarder for økonomisk, sikker og miljøvenlig søtransport, indsættes i trafik til og fra Sydamerikas østkyst.
Maersk Line sigter især på det hastigt voksende forbrugermarked i lande som Brasilien og Argentina.
- I de sidste fem år, er handlen mellem Sydamerikas østkyst og Asien vokset med 20 procent om året i gennemsnit. Væksten forventes at forblive på den rigtige side af 10 procent i de kommende fem år, oplyser Maersk Line.
Samtidig er eksporten fra regionen til Europa vokset med gennemsnitligt 15 procent om året siden 2002. Det er primært fødevarer som kyllinger og frugt, der kræver temperaturreguleret transport, der udgør eksporten til Europa.
Det er anden gang inden for kort tid, at Maersk Line bestiller nybygninger i Sydkorea. Containerrederiet afgav i sidste uge bestilling på 18 containerskibe ved Hyundai Heavy Industries. Disse skibe skal primært sejle på Afrika.