11 hovedstadskommuner og Region Hovedstaden spiller ud med en fremtidsorienteret løsning, der kan stå klar inden 2018.
Løsningen er en letbane langs Ring 3, der billigt og effektivt vil give pendlerne en togforbindelse fra Lyngby over Glostrup til Ishøj og Brøndby.
- Hovedstadens borgere har krav på, at der findes en løsning nu. Hver dag er der københavnske pendlere, som spilder tusindvis af timer i bilkøer, fordi tognettet ikke passer til pendlingsmønstrene. Det er en urimelig situation – også for samfundsøkonomien og miljøet. Dertil kommer, at der er et vækstpotentiale for omegnskommunerne – hvad angår boliger og virksomheder – som ikke kan udnyttes på grund af de utilstrækkelige kollektive trafiktilbud, siger Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst, formand for samarbejdsorganisationen for hovedstadskommunerne.
Samarbejdsorganisationen lægger op til, at kommunerne i samarbejdsorganisationen dækker 20 procent af omkostningerne til letbanen, mens 40 procent hentes fra trængselsafgifterne i København og Frederiksberg, og de sidste 40 procent kommer fra staten.
Letbanen, der er et tog, som kører i gadeplan, forventes samlet set at koste knap 5 mia. kroner. Erfaringer fra udenlandske storbyer – eksempelvis Lyon og Stockholm – viser, at en letbane er et effektivt redskab til at skabe vækst og udvikling.