Døgnet rundt testes HMF-kranerne til de bryder sammen.
- Hos HMF i Højbjerg testes lastvognskraner døgnet rundt – lige indtil kranerne bryde sammen, forklarer produktchef René Dahlkilde til Danmarks Transport Tidende. Det er en af måderne vi anvender, for at få noget mere at vide om kranerne og de påvirkninger, som de kan blive udsat for.
En robot sørger for, at kranen arbejder med 40 procent overbelastning døgnet rundt og den fortsætter lige til der sker et brud. Testen, der ødelægger kranerne, er den sidste test i et langt udviklingsforløb.
Inden den afsluttende brudtest, er alle andre forhold som bevægelser, hastigheder, slangeføring, sliddele mv. grundigt testet. Når alle tests er afsluttet, indgår brudtesten som en del af den samlede materialetest, idet brudtesten er en måde at efterprøve de beregningsmodeller, som udviklingsingeniørerne anvender i udviklingsarbejdet.
Testkranerne er spækket med sensorer som registrerer alle mulige påvirkninger. Testdataene er meget værdifulde og anvendes ved udviklingen af nye kraner, som for eksempel denne kran monteret på en ældre Volvo lastvogn.