Stop: Den internationale vognmandsorganisation IRU kræver et stop for overdrevne brændstofafgifter.
IRU nøjes ikke med at kritisere den politiske appetit på dieselafgifter. Organisationen retter også en skarp kritik mod de mange blokader og protestaktioner, som vognmænd og chauffører har gennemført i en række lande i og uden for Europa i den seneste tid.
- Bølgen af brændstofprotester og – blokader har ikke løst problemet med de stigende brændstofpriser og det kommer de heller ikke til, siger IRU’s formand Janusz Lacny.
- Selv om vi har fuld forståelse for de frustrationer, som transportvirksomhederne oplever og vi respekterer retten til at strejke, så kan vi på ingen måde bakke op om aktioner, der blokerer den frie trafik af personer og gods på vejene. Regeringerne er dog ikke skyldfri. Det har tilladt, at situationen har udviklet sig så langt, fordi de ikke har sørget for støtte til vognmændene, der oplever helt usete stigninger på brændstofprisen, siger Janusz Lacny.
IRU understreger, at transportvirksomhederne er tvunget til at sende regningen videre til transportkøber og i sidste ende forbrugeren.Hvis ikke vognmanden kan få dækket sine stigende omkostninger, så bør det slet ikke transportere, hedder det fra IRU.
Professionel dieselIRU påpeger, at de høje brændstofpriser slet ikke burde få lov til at udvikle sig til en hæmsko for samfundsøkonomien. Organisationen mener, at inflationen på brændstofpriserne er blevet accelereret fordi staterne fastholder urimeligt høje afgiftsniveauer – især i EU.
- Selv hvis alle EU-landene sænkede afgifterne til det minimale niveau, der er aftalt i EU, så vil europæiske transportvirksomheder stadig betale en afgift på 69 euro per tønde olie, påpeger Lacny.
Vognmændenes paraplyorganisation opfordrer de europæiske regeringer, til at opfylde et gammelt IRU-ønske, nemlig indførelsen af en professionel dieselolie, der udelukkende må anvendes til kommercielle formål, og som er begunstiget af en særlig lav afgift.
- Dermed vil erhvervet få gavn af en brændstofpris, der afspejler den økonomiske betydning for hele samfundet. Der er ingen undskyldning, for at staterne opretholder et overdrevet højt afgiftsniveau, der kunstigt forvrider prisdannelsen ude ved dieselstanderen – slet ikke på et tidspunkt, hvor samfundsøkonomien har brug for hjælp, hedder det fra IRU.