23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Pengetank sætter ideer i søen

Forskning: CO2-problemet har sat gang i en lang række tiltag på det maritime område.

Forskning: CO2-problemet har sat gang i en lang række tiltag på det maritime område.





Af Finn Bruun

Når der iværksættes nye initiativer og afprøves alternative løsninger på det maritime område, ser man ofte et fingeraftryk fra Den Danske Maritime Fond, som med et støttebeløb gør det muligt, at få gang i projekter og ideer, der ellers hurtigt kunne være løbet ud i sandet.

Det kan være alt fra forskning i grønnere skibe på DTU til en international konference i Danmark om kvinders karrieremuligheder inden for shipping eller et projekt til ozon-rensning af ballastvand, der er forurenet med mikroorganismer. Pengetanken ligger ikke på den lade side. Sidste år skete der således næsten dobbelt som mange uddelinger som året før, nemlig støttetilsagn for 68,5 mio. kr. til i alt 47 projekter inden for dansk skibsfart og værftsindustri.

Avanceret teknik

Et vigtigt støtteområde for fonden er forskningsprojekter ved Dansk Center for Maritim Teknologi, DCMT, der blev åbnet i 2006 af DTU Mekanik og Force Technology

Her handler det ikke mindst om, at udvikle miljø- og energieffektive skibe under navnet Green Ship of The Future.

Det er en stor mundfuld, hvor man satser på at udvikle motorer, der kan genbruge udstødningsvarmen eller kombinere gas- og dampturbiner. Desuden regnes intenst der på, hvordan skrog og propeller kan tilpasses, så de spiller optimalt sammen med den dybgang og fart, som skibet mest typisk har.

Og så ser forskerne samtidig lidt overordnet på det hele, ved at tænke skibets rolle ind i selve transportkæden. En sømil, der ikke bliver sejlet, eller en kilometer, der ikke bliver kørt på grund af effektiv planlægning, er den ultimative brændstof- og CO2-besparelse.

En del af eliten

DCMT har fået etableret forsknings- og udviklingssamarbejder med MAN Diesel, Force og DTU, som både placerer Danmark som en del af eliten på forskningsområdet og styrker Danmarks konkurrenceevne på området.

Der samarbejdes tæt med udenlandske forskningsinstitutioner.

I alt er der gang i ni forskningsprojekter: Det er SeaTrend: Overvågning af fart og forbrug. Ombordsystemer, Energisystemer, Dynamisk stabilitet, Farttab i bølger, To-takts dieselmotorer, Praktisk anvendelse af CFD (Computational Fluid Dynamics) Propeller kavitation (når skruen drejer hurtigere, end vandet kan følge med) med CFD samt brændselsoliebesparende udstyr.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.068