23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fuld fart frem med nedsat fart

Sparetider: DFDS har fokus på oliepriser og brændstofbesparelser.

Sparetider: DFDS har fokus på oliepriser og brændstofbesparelser.





Af Finn Bruun

DFDS har lagt en halv time til turen mellem København og Oslo samtidig med, at Tor Lines skibe skal have minimeret deres tid i havn, for at kunne tillade sig, at sejle lidt langsommere og dermed mere brændstoføkonomisk.

Selv om kravene til transport-erhvervets tempo-præstationer hele tiden stiger, ser DFDS på mulighederne for at sætte farten ned på udvalgte områder. Afsenderne og modtagerne af gods vil fortsat forvente, at søtransporten foregår kvikt og uden forsinkelser.

- Men ved at være kortere tid i havn, kan vi tillade os at sejle tilsvarende langsommere på udvalgte strækninger. Derfor ønsker vi, at få havnene til at indrette infrastrukturen, så tiden reduceres. Det er vigtigt for os, at vi selv kan beslutte hvor og hvordan det skal foregå, siger han.

- Og man skal være opmærksom på, at tidsfaktoren ikke er det eneste afgørende. Vi har kunder, som i første omgang ønskede den kortest mulige transporttid, men som da vi gik i dialog med dem, var glade for at få lejlighed til at revurdere deres behov – som jo også har sammenhæng med prisen.

- For dem er det vigtigste, at godset, når frem på det rigtige tidspunkt, nemlig når det skal bruges. Og gennem den åbne dialog kan vi finde den bedste logistikløsning – det som er nødvendigt, siger han.

Med i billedet hører også, at skibene under transporten udfylder en lagerfunktion, som er en klar plusfaktor, når det rigtige flow er etableret.

Fokus

DFDS har fokus på oliepriserne og brændstofbesparelser. Her kommer også flådefornyelsen til hjælp. DFDS-koncernen er langt fremme i sit store fornyelses-program og har fem nye skibe (Tor Corona er leveret for nylig) på vej, som både er større og mere moderne og fleksible.

- Både når det drejer sig om CO2 og økonomi er det afgørende, at få fyldt skibene op, så man udnytter kapaciteten fuldt ud.

Der er ikke meget ide i at sejle i ballast og flytte vand rundt. Derfor er det så vigtigt, at samle godsmængderne, siger Peder Gellert.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062