Sammenhold: DFDS har brudt markant med den to-delte struktur i rederiet.
DFDS er i krise, men rederiets nye strategi skal skabe balance mellem fragt- og passager-transport, og administrerende direktør Niels Smedegaard er trods afskedigelse af 340 medarbejdere klar til nye opkøb.
- Der var ikke længere balance mellem de to dele, for fragten er dels vokset meget mere end passagertrafikken, dels bestod fragtforretningen af flere meget forskellige områder. Derfor indfører vi strukturen med de fem forretningsområder, ro-ro, passager, container og de tilknyttede services terminaler og trailer, siger DFDS’ adm. direktør Niels Smedegaard, som påpeger, at også ledelsesstrukturen er indrettet herefter.
- Og vi er i fuld gang med at udvikle en salgsorganisation, der skal kunne sælge services fra alle disse områder, fortæller han.
- Vi har arbejdet meget med at effektivisere driften efter en såkaldt Go Forward Plan, der omfatter en lang række forbedringer inden for drift, personale, samarbejde og finans. Her har vi hentet betydelige effektiviseringer. Målet er at give os styrke, til at folde vores strategi ud – og den rummer jo blandt andet målet om at vokse ved naturlig vækst eller opkøb.
Lettere med opkøb- Selv om konjunkturerne vender mundvigene lidt nedad, ændrer det jo ikke ved vores langsigtede mål om vækst. Man kan måske sige, at det tværtimod kan blive lettere at vokse gennem opkøb, når det ikke går fantastisk på alle områder og for alle, siger Niels Smedegaard, der i øjeblikket er i gang med at strømline driften i passagerforretningen DFDS Seaways.
- Seaways har igennem længere tid ikke udviklet sig tilfredsstilende. Her har vi strømlinet landorganisationen, og nu er vi i gang med at forhandle med organisationerne om en effektivisering af skibsdriften, siger Niels Smedegaard.