Fremad: Selskabet skal være større og der skal tænkes i netværk, mener fragtdirektør Peder Gellert.
En strategisk struktur-ændring og de fælles træk, der er mellem passager-opgaverne og fragtaktiviteter, skal udnyttes i DFDS.
Ikke mindst sættes der tryk på fragt- og ro-ro-området, hvor DFDS og Tor lines med fragtdirektør Peder Gellert i spidsen har skabt sig en stærk position, som han gerne vil udnytte. Flåden er under fornyelse, og sammen med de fortsat stigende godsmængder satses der tillige på storkunderne:
- Her vil jeg meget gerne øge andelen af industrielt gods, siger Peder Gellert, og oplyser, at fordelingen i dag er 70 procent på ”trailer-last” og 30 procent på industriel fragt, hvor DFDS selv går ind på omfattende kontrakter med store virksomheder inden for f.eks. biler, stål og papir.
DFDS har således en stor kontrakt med Volvo om transport af biler og dele mellem Göteborg-Gent og Storbritannien. Ligeledes fragter man enorme mængder papir fra Norge.
- Men der er ikke tale om, at vi går ind og konkurrerer med vores egne speditørkunder. Vi vil bestemt ikke tage noget fra dem, men tværtimod kan de få glæde af,
at vi i kraft af indsatsen med de store logistik-kontrakter kan tilbyde nye muligheder, øget kapacitet og flere afgange, siger Peder Gellert, som ikke lægger skjul på, at han forventer, at der snart kan komme flere af den type aftaler på plads.
Fem områderDen tidligere skarpe opdeling mellem passager- og fragtopgaverne er i DFDS’ nye strategi blevet opblødt ikke blot ved salgsmæssigt at gå på tværs af områderne. Det sker også i hele drift-tankegangen, ligesom DFDS i sin satsning på de kombinerede fragt- og passagerskibe, ro-pax skibene, rent fysisk demonstrerer, at de to former udmærket supplerer hinanden og har en interessant fremtid for sig.
Strategien for fragt og passager har fem strenge: ro-ro- og ro-pax-shipping, container-shipping, passager-shipping, terminal-service samt trailer-service, som dog primært handler om at feede til eget netværk for at sikre volumen.
Grund-ideen er at tænke i netværk i stedet for i ruter.
Selv om det stadig er Oslo-båden, som de fleste får frem på nethinden, når DFDS-navnet nævnes, så er det ro-ro fragt-området, som tegner sig for den største fremgang. Her står DFDS stærkt både på Nordsøen og Østersøen.
Peder Gellert, som har været i DFDS siden 1994, har længe koncentreret sig om, at få fragt-siden til at køre som en velsmurt og ekspansions-duelig maskine. Skibene, ruterne, godset.
- For mig at se befinder vi os nok på en peak rent skibsbygnings-prismæssigt. Der er stor efterspørgsel på bulk- og containerskibe, mens ro-ro faktisk er et ret lille segment i skibsbygningsverdenen. Ro-ro har i dag en alder, hvor der ophugges flere skibe end der bygges, selv om skibene i dag bliver større og større, siger Peder Gellert, og peger på det bemærkelsesværdige i, at gamle skibe, som ellers var på vej ud, nu er i høj kurs:
- Vi har lige set, at et 31 år gammelt skib er blevet købt og gjort klart til nyt liv. Det var aldrig sket for nogle år siden, fastslår han.
- Der er i øjeblikket en sund efterspørgsel, men man kan ikke sige, at der er underkapacitet, vurderer Peder Gellert, som bekræfter, at DFDS løbende overvejer tonnage-situationen
DFDS har været særdeles aktiv både med opkøb og investeringer. Og selv om der ikke umiddelbart er planer om udvidelser, så udelukker man ingenting.
- Vi ser os da omkring hele tiden, og jeg mener da også, at DFDS bør være større end i dag, siger fragtdirektør Peder Gellert.