ABX-køb: Den danske transportkoncern er nu nummer tre efter de tyske giganter DHL og Schenker.
Den danske transportgigant er med købet af belgiske ABX Logistics rykket fra Superligaen i Champions League, eller som koncernens afgørende direktør, Kurt K. Larsen, udtrykte det: Vi er rykket frem i bussen.
Med en fremtidig omsætning på tæt på 50 milliarder kroner og 25.000 ansatte i 100 lande har DSV placeret sig solidt på tredjepladsen efter de tyske giganter DHL og Schenker.
Og danskerne har tænkt sig at fortsætte med at bide tyskerne i haserne. ABX-købet var ikke sidste handel, bebuder Kurt K. Larsen:
- Hver gang vi bliver større, øger vi vores indtjening markant. Det er lykkedes DSV, at få stordriftsfordele ud af sine opkøb – og så er det svært, ikke at kaste sig optimistisk over det næste køb. Overtagelsen af Frans Maas i 2006 har både givet DSV blod på tanden og erfaring i at håndtere en stor fusion.
ABX betegnes oven i købet som et bedre match end Frans Maas, så sammenfletningen af DSV og ABX kan måske oven i købet glidere lettere.
DSV har været dominerende i Nordeuropa og lidt tynde mod syd, men den balance rettes der nu op på med ABX, der har sine styrker i Tyskland, Frankrig, Spanien og særligt Italien.
Derudover kommer ABX men en betydelig størrelse og ekspertise inden for sø- og lufttransport, som fordobles i det nye DSV.
Arbejde til den nyeHandlen med ABX falder ind i Kurt K. Larsen sidste måneder som direktør for DSV. 1. august overlader han roret til Jens Bjørn Andersen, der således også skal stå for at smede de to virksomheder sammen til én.
Men Jens Bjørn Andersen ryster ikke på hånden.
- Jeg føler mig ganske godt rustet til det. Denne her virksomhed er fyldt med den højeste ekspertise, vi kan finde i verden inden for vores branche. Vi er klar til denne her opgave. Det her er vores kerneforretning. Vi laver ikke andet, og vi kan håndtere det her, siger Jens Bjørn Andersen til RB-Børsen.
- Hver gang vi køber et selskab - og nu har vi prøvet det mange gange efterhånden - så får vi mere erfaring, og vi høster selvfølgelig af de erfaringer vi har fået ved tidligere opkøb - også når vi nu skal integrere ABX, påpeger Jens Bjørn Andersen.
Og Kurt K. Larsen ser heller ikke de store problemer i sammensmeltningen:
- Man skal bare fokusere og se at få det gjort. Og så skal man behandle det, man har købt, ordentligt.