Vanflash: Citroën Nemo er bedst på hjemmebane i storbyen, men klarer også en langtur.
Citroën Nemo er en lille praktisk varebil, der især er på hjemmebane i nære bymiljøer, hvor de små ydre dimensioner gør det let at komme rundt – eller finde en parkeringsplads. Det kunne vi konstatere allerede, da Citroën præsenterede Nemo sidste år i december i Frankrig og enhver tvivl blev fjernet, da vi testede Fiat Fiorino tidligere i år. Citroën, Peugeot og Fiat har skabt et gennemtænkt arbejdsredskab på snart sagt alle punkter.
Den forholdsvis høje kabine kombineret med brede fordøre og et højt opret førersæde giver optimale ind- og udstigningsforhold – en detalje, som chauffører med mange daglige stop vil sætte pris på.
Varerummet på 2,5 kubikmeter byder på gode adgangsforhold via de todelte asymmetriske bagdøre. Helt optimalt bliver adgangen dog først, når man betaler de knap 3.000 kroner før moms, som skydedøren i højre side koster.
UdebaneDa vi allerede har testet Nemo på hjemmebane, benyttede vi denne gang lejligheden til at afprøve den lille franskmand på en langtur København-Hamborg-København. Udturen gik over Padborg, mens hjemturen gik over Puttgarden/Rødby.
En tur som Nemo klarede uden at kny. Men der er forbehold. Den oprette kørestilling, der er glimrende ved hyppige ind og udstigninger, virker lidt trættende på langfart. Testbilen havde kun en varerumsadskillelse i trådnet. Det vil sige at føreren sidder lige midt i ’resonanskassen’, der på glimrende vis forstærker motorstøjen.
Da Nemo’s motor er forholdsvis støj- og vibrationssvag, så gør det ingen ting på korte ture. Men høje omdrejninger på motorvejen i fire-fem timer ad gangen er nok, til at ørerne føles en anelse uldne, når man når frem til målet. Så forventer man hyppige langture, så bør man overveje en lukket varerumsadskillelse. Nemo er en kort og let bil. Retningsstabiliteten er dog pæn nok til langture, selv om der skal arbejdes lidt mere ved rattet end ved længere køretøjer. Kommer hastigheden op i nærheden af 130 kilometer i timen, bliver den lille varebil dog lidt sidevindsfølsom, hvis der køres uden læs.
Kabine med albuerumKabinen er i basisudgaven ikke noget udstyrstykke. El-indstillelige sidespejle, højde- og afstandsjusterbart rat og passagerairbag og sideairbags er eksempelvis ekstraudstyr. ESP er ikke en mulighed.
Indretningen af kabinen er ergonomisk velgennemtænkt, instrumenteringen overskueligt og betjeningen konventionel og let tilgængelig. Sæderne er som nævnt ok.
Udstyrsgraden er i vanlig varebilsstil skrabet i Basic-udgaven, mens den bliver ganske hæderlig i Elegant-versionen. Airbag i førersiden er standard, mens passagerairbag og sideairbags er ekstraudstyr. Det gælder også aircondition, Radio/CD med MP3 afspiller.
Nemo går i fældenNemo leveres i Danmark kun med en 1.4 liters commonrail dieselmotor, der yder 70 hk og et maksimalt drejningsmoment på 160 Newtonmeter. Det rækker til en tophastighed 152 kilometer i timen.
Nemo går trods fuldblods varebilsgener i den danske gulpladefælde, fordi totalvægten på 1700 kilo ikke rækker til at blive godkendt til 30 procents registreringsafgift, så den lille miljøvenlige Nemo må som de tunge firehjulstrækkere betale 50 procents afgift.
Afgiftsomlægningen sidste forår betyder heldigvis, at Nemo og søstre nyder godt af miljørabatten, fordi den kører i gennemsnit 22,2 kilometer på literen.
Det betyder at Citroën Nemo kan sælges til priser fra lige under 120.000 kroner.
Fleksibelt varerumDimensionerne i varerummet er 1,52 meter i længden, en bredde på 1,47meter (1,05 meter mellem hjulkasserne) og en højde på 1,18 meter.
Nyttelasten er 609 kilo inklusiv fører og brændstof. Det vil i praksis sige at den reelle nyttelast ligger omkring 500 kilo.
Varerummet kan i en særlig Extenso-udgave udvides, ved at passagersædet foldes sammen og højre halvdel af den særlige varerumsadskillelse (trådgitter), der er hængslet i midten, svinges frem, så der bliver en halv meter ekstra plads at gøre godt med. Varerumsvolumen øges her med 0,3 kubikmeter.
Læssehøjde ved de asymmetriske bagdøre er 53 centimeter. Der er seks robuste surringsøjer.
Varerummet kan aflåses separat.
ll@transporttidende.com