Flådestyring: VDO tilbyder skræddersyet navigations- og digital TV-løsning til lastbiler
Af Lars Lassen
Ventetid er en kedelig bibeskæftigelse, som de fleste lastvognschauffører dyrker flittigt og ganske ufrivilligt.
Continental-ejede VDO er heldigvis klar med lidt elektronisk adspredelse for både ører og øjne. VDO’s nye navigationssystemer til lastbiler VDO Dayton Truck har indbygget digitalt TV, så der er adgang til de nye digitale tv-signaler, der skal afløserden gamle analoge sendeteknologi, over hele Europa.
Det er VDO Dayton Truck med indbygget DVB-T, der kan anvendes til digitale tv-signaler.
Ikke kun underholdningVDO Dayton Truck er dog ikke kun fornøjelse. Navigationssystemet er også et særdeles nyttigt værktøj for både chauffør og i sidste ende vognmanden, fordi systemet kan medtage vogntogets dimensioner, når det beregner ruten.
Det digitale europakort rummer som noget nyt data for brohøjder og vægtgrænser. Det betyder at VDO Dayton Truck reelt tilhører en helt ny generation af navigationssystemer for lastvogne.
Chaufførens skal blot indtaste vogntogets højde og drøjde, så sørger det avancerede navigationssystem for, at ruten går uden om de ’nåleøjer’, som lastvognstoget ikke kan passere.
Indtil videre fungerer restriktionsfunktionen i vigtige transportlande som Tyskland, Frankrig, England, Holland og Belgien med. I 2009 kommer turen også til Danmark.
Værktøj og tidsfordrivLastvognschauffør Kenneth Olesen, der primært kører herhjemme, glæder sig til, at Danmark i 2009 kommer med på den særlige lastbilsudgave af det digitale europakort, som hjælper chaufføren med at navigere uden om lave broer. Men han har allerede stor glæde af den Digitale tv-tuner i VDO Dayton Truck.
- Det er en stor fordel når man lige skal vente en halv times tid, at man kan fordrive tiden med at se lidt tv, siger Kenneth Olesen, der har 10 års erfaring som lastbilchauffør. Tv kan ikke ses, mens lastbilen kører.
ll@transporttidende.com