Trange tider: Skyhøje brændstofpriser tvinger snart sagt alle selskaber til at barbere i omkostningerne og indstille sig på smalhals.
Af Herbert Nielsen
Ét af de selskaber, der hidtil har klaret sig flot og kan fremvise positive resultater langt inde i 2008, er Finnair, der høster succes på et voksende udbud af ruter til Fjernøsten. Alene i år har selskabet koblet destinationer i Inden og Sydkorea til sit allerede imponerende rutenet med mange flyvninger til især Kina og Japan.
Men nu må også Finnair indstille sig på, at rebe sejlene med udsigt til storm og nedjusterede resultater for helåret. Finnair melder således, at man forventer en stigning i omkostningerne til flybrændstof på 160-180 millioner euro. Samtidig kan Finnair konstatere en nedgang i passagertallet som resultat af den generelt vigende vækst på de store markeder.
Finnair har derfor indledt forhandlinger med personaleorganisationerne med henblik på en omfattende neddrosling af aktiviteterne inden for alle operationer. Arbejdet er dermed gået i gang for at finde ud af, hvordan man kan fordele byrden, men selskabet har forlods meldt ud, at det sandsynligvis vil resultere i bortskæring af op mod 500 jobs. Tiden er dermed ikke inde til nye tiltag. Det vil ramme blandt andet projekteringen af en ny, stor fragtterminal i Helsinki Vantaa Lufthavn, hvor Finnair ellers havde store planer. De vil forblive på is i en rum tid fremover.
Fyringer på IslandI den anden ende af den nordiske region kæmper Icelandair med at få styr på tingene. Og der er den kritiske faktor naturligvis også brændstofprisernes himmelflugt.
Icelandair har nu meldt ud, at man må forvente at fyre op til 240 medarbejdere inklusive 88 piloter og 133 kabinebesætninger.
Samtidig må også Icelandair frem med saksen, for at tilrette et program for efterår/vinter. Det vil efter det foreliggende blandt andet betyde en længere ”hvileperiode” for sæson-ruten mellem Reykjavik og Minneapolis, ligesom blandt andet ruten til Berlin vil blive beskåret.
I alt regner Icelandair nu med at skære operationerne ned med omkring 14 procent, så flere dårlige nyheder er givetvis i vente.