Dobbeltdækkeren: Endnu kan den få folk til at strække hals – men den er allerede ved at blive en fast gæst i verdens store lufthavne.
Af Herbert Nielsen
Det er fortsat kun Singapore Airlines, der med fire A380 fly i flåden har sat mega-jumboen i kommerciel drift. Singapore Airlines startede op med ruten mellem Singapore og Sydney den 28. oktober i fjor, men allerede 8. marts i år blev flyet indsat på ruten mellem Singapore og London, fulgt op 20. maj med flyvningen fra Singapore til Tokyo.
Og nu er Emirates så i fuld gang med at forberede indsættelsen af sin første A380. Det bliver på ruten mellem Dubai og New York Kennedy Airport fra 1. august 2008. Allerede to måneder efter, den 1. december, ankommer Emirates’ A380 til London på sin første flyvning fra Dubai – og fra 1. februar næste år indsætter Emirates sin A380 på ruten fra Dubai til Sydney.
Den tredje operatør, australske Qantas, er også på banen med forberedelser til sin første A380-betjente rute. Det bliver den 20. oktober, hvor Qantas flyver fra Melbourne til Los Angeles, USA.
Dermed slutter listen over A380-operatører i 2008.
Fra starten var A380 også designet i en ren fragtudgave, der tidligt trak i alt 17 bestillinger fra integrator-selskaberne. Men programmets uheldige og stærkt forsinkede start fik dem til at annullere ordren – sikkert godt hjulpet på gled af Boeing, der i stedet fik landet ordrer på deres opdaterede fragtudgave af den bedagede Boeing 747.
Alligevel er Airbus A380 naturligvis også til fragt – og det ser ud til at gå ganske godt:
- Singapore Airlines indsætter sine A380 fly på ruter med høj belægning til lufthavne, hvor gate-kapacitet og mangel på slots gør det vanskeligt for os, at øge beflyvningen med mindre fly, siger en talskvinde for Singapore Airlines Cargo.
Første erfaringerFragtkapaciteten på A380 er nogenlunde den samme som på en Boeing 747-400.
- Indsættelse af A380 har derfor ikke haft den store effekt på vores samlede kapacitet. Men der er naturligvis en sammenhæng mellem fragt, dimensioner og vægt. På de ruter, hvor vi i dag flyver med A380, det vil sige til London, Sydney og Tokyo, er fragten ofte ganske voluminøs og kræver derfor mere plads i fragtrummet. Her kommer A380 til sin ret og yder et konkret tilskud til vores produkt.
- Helt generelt har det gået flot med fragtpræstationerne for A380, så vi er meget tilfredse, lyder Singapore Airlines Cargos første erfaringer.