23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Øget udflagning

ITD har i lighed med andet kvartal 2006 og 2007 foretaget en særtælling.

ITD har i lighed med andet kvartal 2006 og 2007 foretaget en særtælling.





ITD har i lighed med andet kvartal 2006 og 2007 foretaget en særtælling, hvor man registrerer lastvogne, der tilhører danske transportvirksomheders udenlandske datterselskaber. Den afslører at ’udflagede’ danske lastvogne nu udgør 23 procent af de udenlandske lastvogne, der krydser landegrænsen mod omkring 18 procent sidste år.

Det vil sige at 543 dansk-ejede - men udenlandsk indregistrerede lastvogne - krydser grænsen i Sønderjylland i døgnet. Det er 169 flere end sidste år.

Overraskende er det, at der her er registret et fald i danske ejede østeuropæisk indregistrerede lastvogne, mens der omvendt er sket en stigning i antallet af tysk indregistrede dansk ejede lastvogne.

ITD vurderer, at det især er sprogbarrierer og forlængelsen af cabotageundtagelserne, der får danske transportvirksomheder til at opruste på tyske nummerplader på bekostning af østeuropæiske.

ITD har i andet kvartal registreret 74 danske transportvirksomheder, som har mindst 102 datterselskaber/filialer i udlandet med i alt 3598 lastbiler fordelt på 17 lande. De fleste vognmænd vælger at etablere sig i Tyskland, hvor der er optalt 64 danskejede virksomheder mod 52 i 2007.

Hele 28,7 procent af de tysk indregistrerede lastvogne ved landegrænsen er angiveligt ejet af danske virksomheder.

Det er især høje personskatter, mangel på kvalificeret arbejdskraft og danske særregler, der får danske transportvirksomheder til at udflage lastvogne eller ekspandere flåden i udlandet.

Men også nye markedsmuligheder spiller en væsentlig rolle, når danske vognmænd skifter de gule danske nummerplader ud med udenlandske.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078