23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Det evigt populære fag

Ny formand: Speditørfaget kan stadig tiltrække de unge og færdighederne er efterspurgte i en globaliseret verden.

Ny formand: Speditørfaget kan stadig tiltrække de unge og færdighederne er efterspurgte i en globaliseret verden.





Af Lars Lassen

Danske Speditører mærker i lighed med andre erhverv, at der er kamp om de unge årgange. Men speditørhåndværket kan stadig tiltrække unge.

- Samfundet er inde i en periode, hvor der er mangel på hænder. Det mærker vores branche også. Derfor er det glædeligt, at vi stadig er et populært fag blandt de unge. Jeg så for nyligt, en opgørelse der viste, at bort set fra elektrikerfaget, så var vi den branche, der antog fleste elever i 2007. Så der er heldigvis stadig mange unge mennesker, der vi arbejde med spedition, siger den nye formand for Danske Speditører, Niels Chr. Larsen.

Transportkædetæmmer

Niels Chr. Larsen er selv et produkt af den traditionelle speditøruddannelse suppleret med de nødvendige ledelsesfærdigheder i takt med behovet opstod i en karriere, der startede i 1961.

- Der er stadig og vil også i fremtiden være behov for en praktisk tilgang til logistikken. Det er både hensigtsmæssigt og fornuftigt, at man planlægger og systematiserer produktionen i det omfang det er muligt. Men hvis man tager udgangspunkt i supply chain management princippet, så er der tale om en proces, der rækker langt ud over den fysiske transport. Det er ofte en utroligt kompliceret proces fra kunden overdrager en logistikopgave til en logistikudbyder og til slutproduktet står ude hos modtageren. Der er et utal af mulige fejlkilder, som kan vælte selv den bedste planlægning.

Her er der ifølge Niels Chr. Larsen behov for praktisk overblik, som kan spotte problemerne, når de bliver synlige og løse dem på bedst mulig måde.

- De mennesker, der skal styre den daglige produktion, har brug for en håndværksmæssig uddannelse, siger Niels Chr. Larsen, der med et glimt i øjet oplyser at han ikke er synderligt belastet af akademisk dannelse.

Vokseværk

- Der vil altid være plads til de små specialiserede speditionsvirksomheder. Men det bliver stadigt sværere for de mellemstore speditører at klare sig i konkurrencen med store koncerner som DHL eller DSV, der både har stordriftsfordele og som råder over specialiseret fagekspertise in house. De store har alt andet lige meget lettere ved at matche transportkøbernes ønsker og behov, vurderer Niels Chr. Larsen, der på den baggrund forventer en fortsat konsolidering i branchen.

- Det er en generel tendens i erhvervslivet. Kunderne vokser i takt med globaliseringen og så der det nødvendigt at deres leverandører følger med. Kundernes forventninger vokser også – det gælder ikke mindst på informationsniveauet, hvor de ikke længere er tilfreds med data på, hvor varen er og hvornår den bliver leveret. De forventer, at man som leverandør indgår i et partnerskab, hvor man løbende lægger data på bordet og viser, at man konstant forbedrer sin service, siger Niels Chr. Larsen og understreger, at det ikke bare er pæne ord, men en barsk realitet.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.142