Tysk tro: En fast forbindelse over Femern Bælt skaber udvikling på begge sider af broen – hvis man er forberedt.
Af Gwyn Nissen
Der er mange fordele ved en fast forbindelse over Femern Bælt. Århundredets bygningsværk, som den kommende bro betegnes af nordtyskerne, vil skabe tusindvis af arbejdspladser under det syv år lange byggeri, 1700 faste arbejdspladser efterfølgende, bedre betingelser for erhvervsudvikling i et stort bagland, bedre muligheder for pendlere og nye muligheder for at udvikle turismen og kulturlivet på begge sider af bæltet. Statssekretær i Slesvig-Holsten, Karin Wiedemann, listede ved en konference i Handelskammeret i Hamborg fordelene ved den faste forbindelse op, men lagde samtidig ikke skjul på, at broen over bæltet også har sine modstandere.
- Der er nogle risici ved byggeriet og derfor skal vi indgå i en konstruktiv dialog med broens kritikere, siger Wiedemann.
Hun peger på, at befolkning, politikere og erhvervsliv på begge sider af grænsen skal forberede sig i god tid inden broens tilblivelse.
- Ellers risikerer vi, at broen udelukkende bliver en transitstrækning, og at udviklingen kommer til at foregå andre steder. Erhvervslivet i Danmark, Tyskland og Sverige har allerede skabt Femahrnbelt Business Council og derudover satser Wiedemann på, at der skabes et regionskontor på begge sider af grænsen, som skal rådgive befolkningen og pendlere, for eks. i skattepørgsmål.
På tysk side er der dels bekymringer på ferieøen Femern, der frygter, at den lange byggeperiode vil skræmme turister væk fra soløen.
- Målet må være, at byggeriet påvirker turismen så lidt som muligt, mener Wiedemann.
Der er også frygt for tabet af arbejdspladser i rederiet, der besejler fugleflugtslinjen, men det vil blive mere end opvejet af de nye arbejdspladser, som skabes gennem broen, vurderer statssekretæren.
- Og i øvrigt tror jeg godt, at rederiet kan bestå ved siden af broen – om end i begrænset form, siger Karin Wiedemann.
Endelig ønsker hun at komme i dialog med det dansk-tyske grænseland, som er bekymret for, at det sydlige Jylland og Sydslesvig bliver glemt, når der er etableret en direkte Femern-forbindelse.