Udfordring: Den mentale bro over Femern Bælt skal bygges inden den faste forbindelse.
Af Gwyn Nissen
Det kan godt være, at brobyggeri er fascinerende og at et projekt til 30 milliarder kroner er imponerende. Men den faste forbindelse over Femern Bælt handler hverken om beton eller stål: Broen handler om mennesker, siger markedsdirektør Jacob Vestergaard fra Øresundsbro Konsortiet. Han peger på nødvendigheden af, at påbegynde byggeriet af den mentale bro mellem Danmark og Tyskland, inden den faste forbindelse bygges.
Han bakkes op af Kim Møller fra Oxford Research:
- I dag står vi med ryggen mod hinanden i Syddanmark og Nordtyskland, og vi kender ikke meget til hinanden. Kritikere siger endda, at det er en bro fra ingenting til ingenting.
Kim Møller bruger blandt andet tunnellen over den engelske kanal som et skrækeksempel:
- Her har man skabt øget rejseaktivitet – men ikke mere. Det er et eksempel på, hvor lidt man kan få ud af en fast forbindelse. Derfor skal der skabes en mental bro. Jacob Vestergaard forklarer, at Øresundsbro havde 1,5 millioner besøgende under byggeriet.
- Det er da vældigt spændende, men det afgørende er, hvad der skal ske i området om 20 og 30 år, siger Jacob Vestergaard, der opfordrede til langsigtede visioner og ambitioner i Femern Bælt-regionen.
Byg små broerØresundsregionen kunne være nået længere, hvis byggeriet af den mentale bro var påbegyndt tidligere, vurderer han. I Øresundsregionen kendte befolkningen således heller ikke meget til hinanden før broen.
- Det gælder om at bygge små broer hver dag. Men det tager lang tid at bygge den mentale bro, siger markedsdirektøren. Selv forretningsfolk er længe om at få øjnene op for, at de har et helt nyt marked foran deres hoveddør.
Jacob Vestergaard peger på, at hver bro er forskellig og må gøre sine egne erfaringer.
- Men én ting er sikkert: Selv om man møder modstand i begyndelsen, så er man sikker på succes på længere sigt.
gwyn.nissen@transporttidende.com