23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Femernforbindelsen løser ikke Jyllands problemer

Trafik: Formand for ITD, Mogens Therkelsen, frygter, at politikerne læner sig tilbage og glemmer de trafikale udfordringer på E45.

Trafik: Formand for ITD, Mogens Therkelsen, frygter, at politikerne læner sig tilbage og glemmer de trafikale udfordringer på E45.





Af Gwyn Nissen

Den faste forbindelse over Femern Bælt får en varm velkomst af formanden for International Transport Danmark. Broen vil skabe en betydelig transportkorridor mellem dele af Skandinavien og det øvrige Europa. Men Mogens Therkelsen ser også advarselslamperne blinke på broen.

- Femernforbindelsen vil ikke kunne løse de trafikale problemer i Jylland, siger International Transport Danmarks formand, der tillige er formand for Dansk Industri i Sønderjylland.

Han frygter, at politikere vil slå sig til tåls med, at Femernforbindelsen kan aflaste motorvejene over Fyn og gennem Jylland.

Man skal ikke glemme, at trafikprognoserne hele tiden stiger. Så Femernforbindelsen vil på længere sigt ikke have nogen effekt, og slet ikke på de nuværende problemer, siger Mogens Therkelsen.

Femern Bælt broen står tidligst færdig i 2018, men indtil da er det nødvendigt, at gøre noget ved de trafikale problemer i Jylland.

- Det gælder både nord-syd trafikken i Jylland og øst-vest-trafikken – og det glæder såvel motorvej som bane, siger Therkelsen. Det er i det vestlige Danmark, at vi producerer tingene, og så er det afgørende, at vi både kan få råvarerne bragt hertil og køre varerne herfra igen.

Transportcenter

Selv om en del af den skandinaviske trafik vil blive flyttet mod øst, tror Therkelsen ikke på en svækkelse af transportcentrene i det sydlige Danmark.

- Ruteprogrammerne, faciliteterne og lagrene vil være de samme som hidtil og endelig er der ekspertisen i området: I det sydlige Danmark er der 10.000 personer beskæftiget med international transport. Det grundlag flytter man ikke bare uden videre – heller ikke over årtier, mener Mogens Therkelsen.

gwyn.nissen@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.065