23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vores hovedpulsåre propper snart til

Motorvejen er ligesom hovedpulsåren i vores krop.

Motorvejen er ligesom hovedpulsåren i vores krop.





Gwyn Nissen,

chefredaktør

gwyn.nissen@transporttidende.com

Motorvejen er ligesom hovedpulsåren i vores krop: Den sørger for cirkulationen og at alt fungerer – helt ud til yderpunkterne. Og ligesom kroppen kan gå i stå i forbindelse med en blodprop, risikerer også landet at gå i stå, når vores store trafikårer propper til.

Tusindvis af timer og millioner af kroner bliver spildt hvert år på at holde i kø på motorvejen – efterhånden ikke kun i myldretiden, men også på andre tidspunkter af dagen.

Så naturligt nok har motorvejene i denne tid tiltrukket sig politikernes opmærksomhed. Tag bare vores trafikminister Carina Christensen – hun hang fast i en trafikprop på vej til en konference om Femern Bælt i Hamborg og det samme gentog sig en uge senere ved genåbningen af rastepladsen Hylkedal. Selv ikke en ministerbil har fri bane.

Forslag er der kommet nok af: Brug nødsporet, særlige kørselsvinduer for lastbiler, udvidet overhalingsforbud og så videre.

Fælles for mange af forslagene er, at de set med transportbranchens øjne er erhvervsfjendtlige. Man står tilbage med en fornemmelse af, at hvis bare lastbilerne forsvinder fra motorvejen, så er alle problemer skaffet af vejen.

Virkelig?

Når lastbilerne er væk, vil privatbilister så ikke længere trille i ydersporet? Er det så slut med utålmodige, hurtigkørende bilister, der presser sig helt op i bagruden på forankørende? Er der så ingen, der længere snor sig inden- og udenom andre bilister? Ingen, der presser sig ind foran en bagfrakommende?

Lastbiltrafikken er vokset år for år, men det samme er privatbilismen. Der er altså ikke én årsag til, at trafikårerne propper til. Der er mange – og én af dem er blandt andet vores øgede privatforbrug, som gør, at vi vil have flere varer på hylderne.

Yderligere restriktioner mod lastbilerne vil derfor ikke betyde en tilbagevenden af trafikkulturen, hvis vi da nogensinde har haft en sådan.

Det er noget, som vi hver især må bidrage med. Så begynd med at vise hensyn, når du nu skal ud i trafikken – uanset om du er på ferie eller på arbejde.

Og lad os så få en åben debat om, hvad der skal gøres, hvis ikke vores hovedpulsårer skal proppe til. For noget skal der gøres mens vi venter på bredere årer – det skal bare ikke være et ensidigt korstog mod lastbilerne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126